Digital animering / film / 3D

07 aug 2018
Fråga:
Hej! Jag är utbildad grafisk formgivare och har jobbat med det i ett par år nu.  Företaget jag jobbar för ska flytta och min tanke är att inte följa med, utan att eventuellt börja plugga det som jag egentligen vill hålla på med. Jag vill så gärna börja jobba inom filmindustrin, med digital animering, rörlig grafik och specialeffekter, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.  En bekant till mig som jobbar som fotograf  ("kameraman") berättade att branchen skriker efter fler animatör och tipsade mig om att lära mig After effects, eftersom det inte är speciellt långt ifrån Photoshop som jag kan som ett rinnande vatten. Men jag hittar bara korta kurser, och de filmutbildningar jag hittar inkluderar en massa annat som förvisso låter intressant men som inte är alls det jag vill fokusera på.   Jag bor i Stockholm och är ganska låst här, men kan absolut tänka mig att plugga på distans också. Har ni några tips? Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.

Svar:

08 aug 2018
Hej Hanna, Vad bra att du har någon i branshen som du kan fråga. Du kanske kan ta reda på mer om exakt vilken utbildning som branshen/företagen helst vill ha? Om de inte har några preferenser för vilken utbildning de vill se hos sina anställda så kan du ju välja den som du själv tycker verkar vara bäst. Det kanske räcker med korta kurser om det viktigaste är att du lär dig och inte vilken utbildning du har gått? Jag hittar tyvärr inga specifika kurser i after effects sälv så jag kan inte hjälpa dig söka. Lycka till!