socionom altn socialpedagog

10 aug 2018
Fråga:
Hej jag har fastnat i villrådighet,jag ville läsa socionomprogrammet men sökte två terminer och kom inte in pg fullt!, började då på förskoleprogrammet (pedagog) men känner att det inte passar in i det jag vill göra. Jag vill hjälpa människor att hamna på rätt väg utan medicin, funderar även på att starta eget äldreboende (lyxvariant) eller förskola och äldreboende kombinerat och har hört att man måste ha minst en socionom på boendet då?.Jag läste även nått om enhetschef, kan det vara något för mig?... eller kan du råda mig till någon annan utbildning, distans är bra för att jag kan jobba samtidigt,men halvtid i göteborg funkar också helst studiebidrag ej lånedel. Ps . jag är 47år så vill helst ha kortare studietid.

mvh Camilla berg

Svar:

13 aug 2018
Hej Camilla, Vad roligt att du har så många idéer! Det är inte alltid så att man jobbar med just det man utbildat sig till och många jobb kräver inte en specifik typ av utbildning. Du skulle kanske kunna använda din högskoleutbildning på andra sätt än det uppenbara. En bra idé kan vara att fråga andra människor om deras vägar till jobbet som exempelvis enhetschef, om det är det du är intresserad av. Kanske behöver du inte byta utbildning eller så kommer du fram till att du vill ha socionomutbildningen eller något liknande. Om jag får ge ett råd så skulle jag säga; fundera ordentligt över vad du vill och försök att också välja bort alternativ så det blir tydligare för dig exakt vad du vill göra. Tänk inte för mycket på att det ska gå snabbt, utan välj ditt bästa alternativ.  Lycka till!