Kan jag jobba utomlands med min YH-examen?

21 nov 2018
Fråga:
Hej!  1.Jag pluggar till CAD-konstruktör just nu och undrar om jag kan bygga på min tvååriga yrkeshögskoleutbildning på många universitet utomlands och göra en så kallad ”top up degree”? Är detta garanterad? 2.Jag undrar också ifall efter två år får jag möjlighet att starta eget företag och jobba som CAD-konstruktör i ett annat land med min yrkeshögskoleexamen som jag kommer få, ifall jag får arbetstillstånd från det landet som jag vill jobba i? 3.Vad kallas yrket "CAD-konstruktör" på engelska? Är det mechanical designer eller CAD-constructor? 4.Sista och det viktigaste grejen som jag funderar över: Kan man använda ett annat yrkestitel för att kunna locka arbetsgivaren till sig och få jobb. Till exempel att man kunna presentera sig som CAD-ingenjör eller maskinkonstruktör inriktning CAD? Är det tillåtet? Eftersom CAD-ingenjör är en yrkestitel som är i princip samma sak som CAD-konstrutör och min utbildningsledare sa att efter examen kan man också jobba som maskinkonstruktör. Mvh Mohammad

Svar:

22 nov 2018