Kan jag jobba utomlands med min YH-examen?

21 nov 2018
Fråga:
Hej!  1.Jag pluggar till CAD-konstruktör just nu och undrar om jag kan bygga på min tvååriga yrkeshögskoleutbildning på många universitet utomlands och göra en så kallad ”top up degree”? Är detta garanterad? 2.Jag undrar också ifall efter två år får jag möjlighet att starta eget företag och jobba som CAD-konstruktör i ett annat land med min yrkeshögskoleexamen som jag kommer få, ifall jag får arbetstillstånd från det landet som jag vill jobba i? 3.Vad kallas yrket "CAD-konstruktör" på engelska? Är det mechanical designer eller CAD-constructor? 4.Sista och det viktigaste grejen som jag funderar över: Kan man använda ett annat yrkestitel för att kunna locka arbetsgivaren till sig och få jobb. Till exempel att man kunna presentera sig som CAD-ingenjör eller maskinkonstruktör inriktning CAD? Är det tillåtet? Eftersom CAD-ingenjör är en yrkestitel som är i princip samma sak som CAD-konstrutör och min utbildningsledare sa att efter examen kan man också jobba som maskinkonstruktör. Mvh Mohammad

Svar:

22 nov 2018
Hej Mohammad, 1. Nej, det är inte garanterat utan beror på om universitetet du vill studera på  tillgodoräknar yrkeshögskoleutbildning. Det behöver du kola direkt med det universitet där du vill studera. Många av de förmedlingar som finns i Sverige har upparbetade kontakter med universiteten de representerar, vilket innebär att dessa universitet känner till YH-utbildning. Det gör ofta att tillgodoräknandet av poäng går smidigt och snabbt. Så ta gärna hjälp av någon av förmedlingarna om du inte vill göra jobbet själv.  2.Varje yrkeshögskoleutbildning som leder till examen ska ha ett eget Europass-tillägg som bifogas till examensbeviset. Europasset hjälper arbetsgivare att förstå betyg från andra EU-länder vilket gör det lättare att söka jobb i Europa och starta ditt eget företag. Du måste kolla med det land du vill bo i vilka regler som gäller för ditt yrke där.  3. Mechanical Designers 4.Du kan ävända den titel du vill så länge det inte är en skyddad titel i landet du vill jobba. Det är allstå enklare för dig om du kan specificera vilka land du skulle kunna tänka dig att jobba i så att du kan kolla upp reglerna i de länderna.  Lycka till!