Jag vill komplettera min utbildning och få examen

27 nov 2018
Fråga:
Hej! Jag har studerat och har examenbevis för kvalificerad yrkesutbildning med inriktning mot Handel och Affärsmannaskap (80 poäng). Utbildningen (heltid) påbörjades 2000-10-30 och avslutades 2002-10-18.  Diploma International Trade Assistant (This is to certify that the holder of this diploma has completed international commercial training during the period November 24, 2003 - May 24, 2004). Utbildningen arrangerades av Swedish Trade Council. Min senaste KY utbildning var International Key Account Manager (40 poäng vid Göteborgs Universitet. 2007-08-15 - 2008-11-21. Eftersom det är många arbetsgivare som frågar efter högskola utbildning, undrar jag om vad maste jag göra för att erhålla en examen. Vilka kurser rekommenderar ni och hur många poäng behöver jag?  Tack på förhand.    

Svar:

28 nov 2018
Hej, Om du vill ha en högskoleexamen måste du studera på högskola/universitet och då kan du inte tillgodoräkna dig din YH/KY utbildning. Du måste alltså gå en hel utbildning. På högskolan skulle du kunna läsa ämnen som Marknadsföring, Försäljning och Ekonomi men det beror på vilka jobba du vill söka. Så det bästa är att du kollar med arbetsgivare vilekn högskoleutbildning som de föredrar. Lycka till!