Hur jag kan bli behörig

20 jan 2019
Fråga:
Är nu inne på min andra termin och undervisar i Grafisk Kommunikation på Estet Bild på en Gymnasieskola. Jag undervisar i Adobe prog. Indesig, Illustrator och Photoshop. Jag har jobbat i över 30 med reklam och marknadsföring men kände att jag ville göra något annat och fick chansen att undervisa i Grafisk Kommunikation. Eftersom jag ej är behörig får jag bara en termin åt gången. Jag har läst mig till att yrkeslärare är 3 terminer och en termin är praktik men eftersom jag snart har jobbat ett år undrar jag ifall man kan läsa in 1 år på distans eller typ göra en validering? Eller om ni har något annat råd att ge mig. Ser tacksamt emot ett svar. Hälsningar Annika    

Svar:

21 jan 2019
Hej Annika, Särskild behörighet till yrkeslärareprogrammet har den som genom yrkeserfarenhet, högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning tillägnat sig kvalificerade, relevanta och erfarenhetsbaserade yrkeskunskaper.  Studierna omfattar 90 hp varav 60 hp består av kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan samt 30 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i en gymnasieskola. Eftersom kurserna man läser är pedagogik kan du inte tillgodoräkna dem om du inte läst pedagogik tidigare. Lycka till!