Medicinsk sekreterare kurser

04 feb 2019
Fråga:
Hej! Jag är intresserad att utbilda mig som Medicinsk Sekreterare. Jag vill ansöka i Huddinge kommun eftersom de erbjuder distans och klassrum studier. Men, kan jag ansöka för distans och klassrum samtidigt ? Jag är en utbildad läkare i Ayurvedisk medicin från Indien och har Post graduate diplom i Public health and nutrition från Indien. Tyvärr är mina studier inte accepterat i Sverige.  Darför jag tänker att byta min yrkes område. Angående behörighets kräv i huddinge kommun behöver de grundläggande studier, särskilt förkunskaper i SVA 2 gymnasial nivå, Engelska 6, Datorkunskap. Jag är klart med SVA 2 gymnasial nivå. Men har ingenting att visa om Engelska 6 och Datorkunskap . Min utbildning var i Engelska i skolan och universitet i Indien och är mycket bra på språket. Jag har grundkunskap i Dator. Men jag har ansökt till en distans kurs att studera information och kommunikation 1 (5 veckor)som ska börja i April 22 att vara säkert.  Kan du snälla vägleda mig om jag måste studera Engelska 6 eller  jag kan ansöka direkt ?Tänker du att jag här en bra möjligheter att komma in i kursen. Ansökning är från 1st march - 31st March.  Tack på förhand,  Meghana Vinod         

Svar:

05 feb 2019
Hej Meghana, Mitt råd är att du kontaktar Komvux i din kommun så fort som möjligt och bokar ett möte med en vägledare där. De kan hjälpa dig att se över dina betyg och planera för hur du bäst uppnår dina mål. Om någon kurs saknas för att du ska bli behörig så kan du läsa in den på Komvux.  Du kan självklart söka båda kurser du är intresserad av under tiden. Då får du svar på om de bedömmer dig som behörig eller inte. Lycka till!