Söka flera olika kurser

12 apr 2019
Fråga:
Hej! Jag har läst upp gymnasiet och tänkte ta nästa steg genom att läsa en utbildning på yrkeshögskola. Men är osäker på vilken kurs jag vill välja. Är det möjligt att söka flera kurser på olika skolor och tacka nej om man kommer in på fler än en utbildning? Om man söker till den vanliga högskolan får man ju rangordna sina val och kommer man in på första valet stryks de efterföljande. Men det verkar fungera annorlunda med yrkeshögskolan eftersom man ansöker direkt till respektive utbildare.  En av de kurserna jag är intresserad av har sista ansökningsdag nu på söndag och den andra 15/5. Ungefär när brukar man få antagningsbeskedet?  Med vänliga hälsningar Mikael 

Svar:

14 apr 2019
Hej Mikael, Grattis till gymnasieexamen! Precis, det fungerar annorlunda för YH-utbildningar. Det finns ingen gräns för hur många YH-utbildningar du kan söka. Det påverkar inte dina chanser att komma in. När du fått ditt antagningsbesked uppskattar skolorna om du svarar så snabbt som möjligt. De kan ha lite olika ansökningsprocesser och tider så kolla med skolorna direkt när de lämnar antagningsbesked. Lycka till!