Hur får jag behörighet att studera till flygtekniker?

06 jun 2019
Fråga:
Hej, jag går i tvåan i naturvetenskapsprogrammet och undrar exakt vilken behörighet jag behöver för att senare kunna studera till flygtekniker. Jag har kollat på två olika yrkeshögskolor vad de säger om behörighet. Den ena skriver såhär: Gymnasieexamen (minst 2250 gymnasiepoäng) och minst betyg E enligt gymnasieförordningen gy-2011 i kurserna Engelska 6, Matematik 2a och Fysik 1a / alternativt Naturkunskap tillsammans med minst 50 poäng i tekniska ämnen eller motsvarande enligt äldre bestämmelser. och den andra såhär: Minst betyg E enligt gymnasieförordningen gy-2011 i kurserna:
- Engelska kurs 6
- Matematik kurs 2a
- Fysik 1b1 eller 1a / alternativt Naturkunskap 1b / alternativt Naturkunskap 1a1 tillsammans med minst 50 gymnasiepoäng totalt i kurser inom ämnen som Teknik, El, Installation, Automation, Industriteknik samt Fordonsteknik. Innebär det att jag behöver ha läst Teknik, El, Installation, Automation, Industriteknik samt Fordonsteknik eller innebär det att det skulle räcka med att läsa exempelvis Teknik 1 på komvux? Eller menar de att om man bara läst naturkunskap så behöver man komplettera med antingen Teknik, El, Installation, Automation, Industriteknik samt Fordonsteknik?   

Svar:

07 jun 2019
Hej, Det är upp till skolan att bedöma om du är behörig eller inte så om något är oklart är det bäst att du frågar dem hur du ska tolka behörighetskraven. Lycka till!