Att läsa på KY

28 feb 2012
Fråga:
Hej! Jag har läst EL-programet på gymnasiet och inte fått ut ett slutbetyg. Jag har fått underkänt i några ämnen. Nu har jag planer på att läsa Ekonomi på KY och har lagt upp en studieplan med en studievägledare för att skaffa mig allt jag behöver för att komma på KY. Jag undrar om jag behöver ett slutbetyg för att komma på den utbildningen och eftersom det har gått mer än 8 år senad jag pluggade sist så undrar jag om min studievägledare godkänner mina gamla kurser eller måste jag själv kontakta någon särskild? Jag har jobbad inom industri och tom jobbad som arbetsledare där så jag undrar eftersom jag vill läsa ekonomi om industri arbete räknas som extra kompetens eller måste man jobbat just inom ekonomi?

Svar:

29 feb 2012
Hej För grundläggande behörighet krävs fullständigt betyg från gymnasiet eller komvux. För att få föra över betyg till ett komvuxbetyg som är äldre än 8 år krävs rektors godkännande. Men KY/YH tillämpar även andra antagningsregler där man t ex kan åberopa arbetslivserfarenhet om man inte uppfyller kraven. Kolla med den skola du vill söka till vad som krävs. Hälsningar Chris