Bedömning

04 sep 2017
Fråga:
Jag jobbar som handledare i Västerås  med uppdraget Stöd och matchning, vi hjälper arbetssökande via Arbetsförmedlingen att komma ut i arbete respektive utbildning. För att arbeta i detta uppdrag ska vi som handledare ha minst 1 års eftergymnasial utbildning plus viss arbetslivserfarenhet.   Jag har en person i personalgruppen som har gått en psykoterapeututbildning steg 1, under 1998 – 1999. Tyvärr har han inget intyg att visa upp men det jag undrar över och om du kan hjälpa mig med är hur en sådan utbildning bedöms. Det enda jag vet är att utbildningen skedde under denna period på Fibö AB och var internutbildning för personalen, och att utbildningen var på 40 veckor, under tiden arbetade personalen och samtidigt fick handledning 1-2 ggr i veckan.   Det jag undrar över och behöver få veta är vilken nivå denna utbildning har skett på, om det är en gymnasial utbildning eller eftergymnasial utbildning. Det är mycket viktigt att det blir rätt bedömt, då det ligger till grund för en kompetensbedömning.   Är detta något som du/ni kan hjälpa mig med?      

Svar:

04 sep 2017
Hej Ulrika! Eftersom Psykoterapeut är ett reglerat yrke är mitt tips att du hör dig för med Socialstyrelsen som kanske kan ge sin input: https://legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-i-sverige/psykoterapeut I nuläget finns Psykoterapeutprogrammet via högskola/universitet, på avancerad nivå. Lycka till och ha en fin vecka!   Vänliga hälsningar, Mikaela Studie-och yrkesvägledare