Utan gymnasie kompetens i Australien?

02 okt 2007
Fråga:
Hej! Jag hoppade av gymnasiet efter tidigt och undrar nu vad jag har för möjligheter i Australien? Min pojkvän ska studera där och jag vill hellre studera än jobba. Kan jag läsa in gymnasie kompetens där nere eller finns det någon motsvarighet som gör att jag får behörighet för vidare studier? Eller vad för andra utbildningar kan jag gå? Givetvis behöver de vara studieberättigade. Eller kan man studera in svensk kompetens på nätt där ifrån? Jag vill verkligen studera igen och då i Australien men jag blir helt vilsen av allt jag söker på på nätet och vet verkligen inte hur jag ska hitta rätt sök sätt för mina förutsättningar. Mvh Kattis

Svar:

02 okt 2007
Hej Det finns en utbildningsform i Australien som heter TAFE. Den motsvarar ungefär våra KY-utbildningar. Kurserna är oftast 1-2 år och är direkt yrkesinriktade. Utbudet är stort och det finns utbildninar inom många områden.Vissa av kursern går även att tillgodoräkna sig om man vill studera vidare på universitetsnivå. Man får betala kursavgift men den är lägre än vid universitetsstudier. Kraven för att börja på en TAFE varierar. Vissa kräver arbetslivserfarenhet men jag tror att också att man kan börja utan en avslutad gymnasieutbildning. Utbildningarna berättigar till studiemedel eftersom de är statliga. Gå in och läs mer under länken http://www.tafe.wa.edu.au/ Hälsningar Chris, www.syoguiden.com