vill bli sjukgymnast!!

10 okt 2007
Fråga:
Hej! Jag vill söka till sjukgymnast nu i vår. Jag har sökt tidigare och är rädd att jag inte heller nu kommer att komma in. Finns det något alternativ till att läsa programmet? Kan man läsa bara kurser till att börja med för att sedan kanske komma in på programmet? Finns det några utbildningar utomlands som startar nu till våren? tacksam för svar! MVH Tina

Svar:

10 okt 2007
Att ta en omväg in på på sjukgymnastprogrammet genom kurser har jag aldrig hört talas om och det bör inte gå. Jag vill dock ställa några frågor eftersom du är osäker på om dina betyg räcker: 1. har du gjort högskoleprovet. 2. har du sökt till flera av utbildningarna. Det är ju    ett antal högskolor och universitet, som anordnar    sjukgymnastutbildning Ett tips: Gör högskoleprovet            Sök till flera sjukgymnastutbildningar nu till            våren, varför inte alla. I skrivandes stund, vet jag inte huruvida någon av utbildningarna har någon alternativ antagningsordning, men jag skall titta på det. Det finns naturligtvis många möjligheter att läsa till sjukgymnast utomlands, t. ex. i östeuropa och de baltiska länderna på någon engelskspråkig utbildning, men då kostar det en slant. Här kan det emellertid vara betydligt lättare att komma in men själva utbildningen kan vara hårdare än i Sverige. När det gäller antagningen till den svenska utbildningen så kan man ju även tänka sig att du har speciella skäl eller att du har kunskaper och erfarenheter av värde för utbildningen men om detta vet jag ingenting.