vet. i Danmark

23 okt 2007
Fråga:
Hej Chris. I ett tidigare inlägg om vad du tror om mina chanser att komma in på veterinär i Danamark så skrev du: För att vara behörig så måste du som lägst ha 6,0 till veterinär oavsett i vilken kvot du än prövas. Jag antar att du har runt 13,5 i ditt slutbetyg. Eftersom du inte når upp till den lägstanivå som krävs så kommer inte din ansökan att behandlas. Jag tror du kan läsa upp dina betyg så att du uppfyller behörigheten även om Danmark inte godtar uppläsat betyg men du kan aldrig nå högre än 6,0. Alltfler utbildningar i Sverige kommer att ta in på andra meriter än betyg. Kanske även veterinärutbildningen? Jag undrar om du hittat någon inforamtion om ifall man kan läsa upp betygen till 6,0? Det känns som att jag ligger ganska nära betygsmässigt men antar att det inte har någon betydelse, även fast att jag har jobbat på bondgård. Tack för din hjälp!!

Svar:

24 okt 2007
Hej Du kan läsa upp så att du har behörigheten , 6,0. I svenska betyg blir det ca 15,0. Det du kan satsa på är att bli antagen i kvot 2 där man väger in andra meriter än betyg. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com