highschool year USA

04 jan 2008
Fråga:
Hej Min dröm är att åka på ett high school år till USA. JAg fyller 18 i år ärdet för sent att åka? Problemet är också att jag redan har gått om gymnasiet en gång när jag bytte linje så om jag åker på ett high school år kommer jag bli två år efter, gör det något? Finns det något sätt man kan få bidrag eller något sånt för att ha råd med året? Om jag inte kan gå high school kanske jag kommer satsa på college i stället. Vad är det för skillnad?

Svar:

06 jan 2008
Jag tror det är mellan 14 och 18 år som man kan bli utbytesstudent på high school i USA. Men om det är strikt eller om man möjligtvis kan åka iväg senast när man är 18, vet jag inte. Man kan nog kontakta de som har high school utbytesprogram och fråga hur det är med den saken. Vad menar du med om det gör något om du blir två år efter? När jag gick i gymnasiet så fanns det en elev på skolan som bytte linje 2 gånger och fickdå  gå om, så hon blev 2 år efter, gick i ettan när hon egentligen skulle gå i trean, om hon inte bytte. Hön verkade nöjd med det, för hon gjorde det hon ville. Bidrag tror jag inte man kan få för high school år i USA. Men stipendier kan man nog söka. Finns en hel del att söka efter, är en stor djungel, så lätt att finna rätt kanske det inte är, men en möjlighet. Kolla och fråga på biblioteket. College kan gå från 18 års ålder. Tror att det är eftergymnasial utbildning.