Storbritannien - vilket universitet?

Någon som har en uppfattning om vilket universitet (storbritannien) som är lättast att komma in på veterinärutbildningen på? Jag har läst naturämnena (fysik, kemi, biologi, matte) på högskolans basår men eftersom betygen därifrån inte spelar in i Sverige har jag dumt nog inte anstängt mig särskilt hårt, men har minst godkänt i alla de ämnena. Är det kört då att komma in i Storbritannien även om man har erfarenhet och bra rekomendationsbrev från veterinär eller dylikt?
Marica 2008-01-11 01:03

Kommentarer:

Marica 2008-01-12
Kom på, jag har i och för sig naturvetenskap A + B i mitt slutbetyg och de fick jag MVG i, men det kanske inte spelar någon roll?
Metrak 2008-01-13
Har svarar många gånger tidigare inom samma tema så du kan gärna göra en sökning i forumet.

Iaf:
För vårat basår finns inga tydliga regler för hur br.univ. ska behandla dessa kvalificationer, varje univ. och utbil.programm bestämmer själva i högrad.

""Generellt för gymnasiebetygen gäller att univ. tittar på """"rellevanta"""" betyg, i ditt fall fy, kem, bi och matte, standard kravet brukar vara AAA (A(MVG) i tre naturvetenskapliga ämnen). Kemi och Bilogi brukar hållas som de viktigaste. Som utländsk student är även Engelska betygen viktiga. Hör med varje univ. villka kvalificationer de accepterar.""

""Dok, till skillnad ifrån Sverige bedöms personer mer subjektivt och på personliga meriter, hela ansökan är viktig. Viktigt blir här ditt rekommendations brev ifrån en veterinär, samt ditt egna """"personal statement"""", där du som person kan visa din lämplighet för utbildningen.""

För medicinska utbildningar (tand-/läkare,veterinär etc.) använder många univ. ett lämplighets-prov, som testar just dina personliga lämplighet för dessa yrken. Testet är framtaget för att lättare sårla mellan ansökningarna.

""Vad gäller """"lättaste"""" skolan att komma in på är det hugget som stucket, ytterst få skolor ger utbildning till veterinär i Storbrittanninen, därmed är trycket hårt på samtliga. (länk till utb. alternativ)""

http://search.ucas.co.uk/cgi-bin/hsrun/search/search/StateId/RovUbGOHU3AFGqmbtWPgWHfRVbhrC-4fya/HAHTpage/search.HsKeywordSuggestion.whereNext?query=1609&word=VETERINARY+MEDICINE&single=N

Skriv kommentar: