Utbytesstudent plugga GCSE math

26 sep 2018
Fråga:
Hej! Mitt namn är Maja och jag avslutade precis klass 9 i Sverige. Jag pluggar nu year 12 sixth form i Birmingham England. Jag måste studera GCSE matematik foundation grade 5. min fråga är: vad motsvarar GCSE matematik när det kommer till svenska motsvarigheter. Jag trodde att det skulle motsvara den matematiken vi pluggar i år 7, 8 eller 9 i grundskolan. Men nu när jag väl pluggar GCSE matematik innehåller den massa områden jag inte gått igenom såsom trigonomitri, vissa ekvationer osv. Är detta pga att Sveriges läroplan är extremt annorlunda från Storbritannien eller är det för att GCSE mathematica motsvarar gymnasium matematik?  Grejen är den att jag måste studera matematik på egen hand och har problem med att lyckas då jag inte haft någon genomgång på dessa områden. tacksam för svar, mvh Maja 

Svar:

27 sep 2018
Hej Maja, Det är UHR (Universitets-och högskolerådet) som bedömmer vad utländsk utbildning motsvarar i Sverige. Jag kan tyvärr inte svara på din fråga utan du måste kontakta UHR om du vill veta vad som motsvarar den matte du läser.  Men det låter som att det viktigaste för dig är hur du ska klara matten du läser just nu och visst kan det vara så att din svenska utbildning inte har förberett dig på den matte du studerar nu. Det bästa är nog om du kan prata med din skola du studerar i nu om var du kan hitta resurser och hjälp.  Lycka till!