Beräkning betyg + militärutbilding ( Norge )

09 okt 2018
Fråga:
Hej! Jag har studerat på ett svenskt gymnasium med ett slutgiltigt meritvärde på 20.15. Vad motsvarar det i det norska betygsystemet om man även adderar mina ålderspoäng då jag är 20 och får 2 tillägspoäng för militärutbilding?

Svar:

10 okt 2018
Hej, Här finns en omräkningstabell för Norge: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/Anvand-raknehjalpen/Meritvardesformel-for-Norge/.  Ansöker gör du på Samordna Opptak om du vill söka till en högre allmän utbildning. Vill du däremot ansöka till en utbildning hos en privat utbildningsanordnare gör du det genom att kontakta institutionen ifråga. Samma sak gäller om du vill söka en masterutbildning, då kontaktar du också skolan på egen hand. Du som svensk medborgare behöver inte översätta dina betyg, kompetensbevis och referenser.  Du kan höra av dig till ansökningsenheten angående omräkningen till det norska betygssystemet men roligtvis kommer detta att göras automatiskt när du ansöker.  Lycka till!