Studera i Kina, Taiwan, Hong Kong

16 jan 2008
Fråga:
hallå! jag undrar om det finns någon här som har studerat i Asien? Är det tufft där och är det lätt att trivas där? Finns det universitet där som kan erbjuda engelska för de som inte kan språken fullständigt? Är det svårt att söka på universitet i dessa länder, jag menar är det svårt att anmäla sig och mycket papper? snälla, är det någon som vet?

Svar:

14 feb 2008
Pappers-arbetet ar valdigt klurigt, sarkillt nar det galler visum. Lattaste landerna: Japan, S.Korea, Taiwan, Singapore Svarast: resten... Det ar mycket pappersarbete som ingar till ansokan. Forst och framst, bestam dig for vilket land du vill aka till,  efterforska sen pa natet om universitet - det finns dussintals bara i Japan. Var beredd pa att det kan mycket tid och efterforkning tills du hittar nagat. Det ar lattare att hitta Magisterprogram pa engelska an kandidatprogram pa engelska. Det ar en total kultur-shock for dig som svensk, antingen kommer du att bli skramd utav det och hata det eller bli fascinerad utav det. Det hander att man som utlanning blir trakasserad i Asien...vilket i och for sig ar vanligt aven i Europa. Fast det kan vara en shock for dig som vit svensk att bli bemott utav det. Det finns rotagg i alla lander. Japan,de finns mycket vasterlands kultur dar och de beter sig trevligt. Det gar att overleva med bara engelska i storstaderna. Transport ar valdigt modernt och effektivt, mycket vasterlandsk mat, sma lagenheter, hyra och viss mat ar valdigt dyrt. Vissa lagenheter har inte ens spis, manga ater billig snabbmat ute. Singapore, engelska ar forsta-spraket. Singapore har en blandad kultur utav kineser, indier och malaysier. ""Modernt, mycket vasterlandsk mat, de har vissa """"konstiga"""" lagar som du maste kolla upp."" I HongKong och Taiwan kan du ocksa overleva med engelska, men jag fann folket nagot ohyffsat jamfort med japanerna. Manga lagenheter har inte ens spis, for de flesta ater billig snabbmat ute. Hyra kan vara dyrt fast mat ar valdigt billigt, om du gillar kinensisk mat. Syd Korea, folk beter sig inte lika hyffsat som i Japan, du maste ocksa bocka dig mer. Mycket vasterlandsk mat, transport ar inte lika effektivt som i Japan. ""S.Korea har """"macho"""" kultur och mannen beter sig pa det sattet coksa - tufft, macho etc. nagot att tanka pa."" Dessa ar bara valdigt generella beskrivningar. Om du vill bo dar ett bra tag maste du efterforska landet du vill lasa i - las bocker om deras kultur och historia, lystna pa deras musik, lar dig lite sprak, se filmer fran landet etc. I min asikt ar det bast om forst aker till ditt utvalda land pa en sprakkurs genom en svensk formedlare - det finns flera - las dar i sex mander ungefar, om du trivs sa kan din sprakskola dar hjalpa dig med att ansoka till universitet. Alternativt, las Asiatiska studier och sprak i Sverige/Europa/Australian for att komma in i det lite gran och sen kan du ju lasa en magister i ett asiatiska land. Om du verkligen vill dit tycker jag att Singapore ar det basta stallet om du bara kan engelska, de anvader bara engelska vid universiteten och utbildnigarna ar i varldsklass. De har det basta fran bade Asien och Vasterlandet i min asikt.