Läkare - Komvux Danmark

Hej, måste få klarhet i mina möjligheter nu..
Om jag läser till naturvetenskaplig behörighet på Komvux, kommer de kurserna då att påverka mitt betygssnitt från gymnasiet, i Danmark?

Rent teoretiskt, vad har jag för möjligheter att komma in på läkarlinjen, oavsett land?
Jag har nu samhällsvetenskaplig behörighet, Matte C samt Biologi AB, jag vill komma in så fort som möjligt och inte betala alltför mycket.
Hjälp mig!
Anonym 2007-01-31 00:06

Kommentarer:

Anonym 2007-01-31
Hej
De tittar bara så att du är behörig och det påverkar inte ditt betygssnitt.
När det gäller läkarutbildningar i andra länder så skiftar det vilka kurser som krävs.För att vara behörig till Danmark behöver du även Fy och Ke.Det är ett krav även i andra länder.Gå in på länken så kan du få mer inforamtion
http://www.interstudies.se/se_om_interstudies/
Det finns även förmedlingar som hjälper till med ansökan till läkarutbildnngar utomlands t ex til Tjeckien
http://www.igs.se/universitet/tjeckien/tjeckien.htm
Anonym 2007-02-01
Jo, jag vet att det behövs Kemi och Fysik, och ytterligare matte, men det jag vill veta är vilka möjligheter jag har att läsa upp dessa ämnen, och sedan fortsätta med läkarprogrammet.

Vilket är bäst av Komvux och naturvetenskapligt basår? Tjänar jag något på att välja basår i stället för Komvux? Är båda lika giltiga utomlands?
Anonym 2007-02-02
Hej!!!!! Jag har samma fråga som jag vill att någon ska svara mig.
Anonym 2007-02-02
Hej
Om du ska läsa i Danmark är det bäst att läsa basåret på komvux. De måste kunna räkna ut ett snitt i Ma, Fy och Ke för behörigheten. Det kan man inte göra med basår frånhögskolan. I övrigt påverkar inte basåret från komvux ditt betygssnitt i Danmark.
Anonym 2007-02-05
Jag har tagit kontakt med en studievägledare i Köpenhamn, som säger att naturvetenskapligt basår går bra, men att man måste göra någon speciell examen i matte, kemi och fysik för att bevisa att man har kompetensen.. vet du något om dessa prov?

Skriv kommentar: