Jobba som psykolog utomlands

Hej alla!
Jag ska börja läsa psykologprogrammet men tycker att de svenska lönerna för en såpass lång och krävande utbildning är smått skandalösa. Finns det någon här som vet något om hur bra utbildningen står sig internationellt, hur lätt/svårt det är att få jobb (inom EU helst Storbritannien)
Kan jag räkna med att Bolognaprocessen gör så att min svenska utbildning kommer väga precis lika tungt som vilket annat EU lands psykologutbildning som helst?
Anonym 2007-01-31 00:06

Kommentarer:

Anonym 2007-02-01
Hej
Den svenska psykologlegitimationen gäller i hela Norden. Enligt ett EU-direktiv är den även giltig inom EU. När det gäller övriga länder gäller olika regler.
Anonym 2007-02-01
Hej Chris och tack för ditt snabba svar! Jag har 20,0 så jag vet att jag kommer in men det som får mig att tveka är lön och karriärsmöjligheter som i Sverige tycks ganska blygsamma.
Vet du hur lönerna ser ut i övriga norden och västeuropa och hur deras efterfrågan på psykologer är. Jag har surfat runt lite men haft väldigt svårt att komma fram till något...
Anonym 2007-02-01
Jag har inga som helst belägg för detta, men på ett forum läste jag att det är väldig efterfrågan på psykologer på Irland, vilket drivit upp psykologlönerna där något enormt. Men detta kan som sagt lika gärna vara påhitt.
Anonym 2007-02-01
Kompetens och lön brukar följas åt. Med 20,0 bör man klara att hitta runt på nätet själv. Att sedan jobba som psykolog på ett främmande språk bör inte vara något problem för ett geni.
Anonym 2007-02-02
Vilket tråkigt svar... Jag tycker att fråga kunniga människor på olika forum är ett minst lika bra sätt att få information på som att leta själv...Kanske har man tur och hittar någon med förstahandsinformation.

Förövrigt så har jag inte uttryckt någon oro för att jobba utomlands speciellt inte när  det gäller språk. Allt jag ville ha reda på var om det fanns någon som visste något om karriärsmöjligheter utomlands...

Skriv kommentar: