Vad ska jag läsa för program/kurs i Spanska?

08 feb 2019
Fråga:
Hej!   Jag har på gymnasiet läst upp till Spanska 4 och har alltid tyckt det varit riktigt kul och jag har klarat det bra då jag semestrat mycket i Spanien.   Jag tog studenten i somras. Numer bor jag och jobbar heltid i Spanien sen ett halvår tillbaka och har tänkt att stanna här ett bra tag till. Jag lär mig mer spanska för varje dag som går men jag skulle vilja snabba på det lite.    Jag är nu sugen att läsa en kurs/program på distans och inte i full takt heller. Jag jobbar 9-18 mpn-fre och har därför inte all tid i världen till att plugga. Men jag tänker att eftersom att jag pratar spanska varje dag så ska inte det vara ett problem.   Jag undrar nu vilken typ av kurs och på vilket universitet jag bör läsa om jag vill läsa det i min egen takt dör jag bor. Ska jag välja en kurs eller program? Kan jag börja så fort som möjligt? Kan jag plugga hemifrån? Finns allt studiematerial online? Vilken nivå ska jag börja på?   Med vänliga hälsningar,  Hannah Brunlid

Svar:

11 feb 2019
Hej Hannah, Det finns många utbildningsmöjligheter när det gäller språk och det kan vara bra att välja något som passar dina syften. Om du vill bli flytande i språket men inte behöver kvalifikationer "på papper" finns många bra online-baserade alternativ. Du kan till exempel skaffa dig en online-tutor i spanska som är som en privatlärare som du kan öva prata med. Det finns många andra online-baserade kurser, appar och verktyg både gratis och till en viss kostnad. Så googla gärna på det om du tror att det är ett bra alternativ för dig. Du kan även hitta böcker, webbplatser och You Tube kanaler som hjälper dig med självstudier i språk.  Ett annat alternativ kan vara att kolla om det finns några kurser där du bor eller om du kan hitta några språkcaféer eller meet-ups där du kan träffa andra som vill öva på språket.  Är du ute efter dokumenterade kunskaper i språket kan du söka på högskolekurser där du bor eller ta olika språktest i spanska. Diplomen i spanska DELE är de officiella språkcertifikaten, framtagna av spanska staten. Diplomen är internationellt erkända bland företag, handelskamrar samt kommunala och privatskolor. Så om du är i behov av sådana kavlifikationer bör du kolla upp detta. Lycka till!