Kan man söka en Bachelor's degree utan fullständig gymnasial examen

17 maj 2019
Fråga:
Hej, mitt namn är isak och frågan lyder såhär: Kan jag ansöka utländska studier med icke fullständig gymnasial examen. Varför/varför inte. Finns det fler från sverige som har haft dessa frågor? Hur lydde frågan/Fick de ansökande svaren som de behövde. Det är nämligen så att jag har planer för att studera på distans hos Gem-A som är storbritanniens universitet för Gemologiska studier. Jag har mailat deras utbildningsteam och inväntar svar. Angående studiemedel från CSN, har jag någon som helst chans att kunna ansöka studiemedel för en sådan kurs? (Självklart så kommer jag prata med dom personligen) Eller är det ett krav att man ska ha en gymnasial examen för att ha möjlighet till studiemedel för vidare utbildningar? Tack så mycket för eran/din tid, ser fram emot erat/ditt svar!   Med vänliga hälsningar, Isak Härdin.

Svar:

20 maj 2019
Hej Isak, Jag ser att skolan du vill söka till har flera olika utbildningar och det verkar inte handla om högskoleutbildning eller kanditatprohgram (vad jag kan se efter en snabb koll). Bara skolan själv kan svara på vilka antagningskrav de har för sina olika utbildningar så du får invänta svar på det. Men de flesta utbildningar som är på eftergymnasial nivå, kräver en fullständig gymnasieexamen. Det kan alltså vara bra att fundera på att göra klart din gymnasieexamen. komvux i din kommun kan hjälpa dig med det. Här kan du läsa om vad som gäller för CSN: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.html. Lycka till!