Läkare danmark

10 jun 2019
Fråga:
Hej!  Funderar på om jag vill börja plugga läkare till våren i Köpenhamn istället för i Lund och har därför lite frågor: 1. Vad är antagningsstatsitiken i köpenhamn för läkare till våren, samt vad det motsvarar i Svenska betyg. Behöver man räkna med alla sina svenska betyg? 2. Jag kommer isåfall behöva läsa till engelska 7, då jag istället för denna kursen läste matte 5 i gymnasiet. När måste jag senast göra detta? 3. När ska man ha ansökt? Mvh Hanna Frederiksen 

Svar:

11 jun 2019
Hej Hanna, De olika universiteten i Danmark som har Läkarutbildning har olika urvalskriterier för antagningen. Du kan läsa om detta här: http://allastudier.se/tips-o-fakta/32-l%C3%A4karstudier-utomlands/. Du kan kontakta de olika skolorna och fråga mer om antagningen och statistiken. Du behöver uppfylla behörigheten till utbildningen. För att vara behörig att söka till medicinstudier i Danmark krävs att du har följande gymnasiekurser:
  • Matematik E 
  • Engelska C 
  • Fysik B 
  • Svenska B (eller den danska kursen Dansk A)
  • Kemi B (eller den danska kursen Bioteknologi A
Engelska 6 räcker för behörighet så du behöver inte läsa engelska 7.  Sista ansökningsdatum är 15 mars och komplettering med betyg kan göras fram till 1 juli. Antagningsbesked skickas ut i slutet av juli. Information om ansökan samt ansökningshandlingar sköts av Den Koordinerede Tilmelding (KOT).     Lycka till!