EABHES utbildning i Frankrike?

Hej,

Jag har precis gått en 2 årig utbildning i Frankrike (BTS Profession Immobiliere) och funderar på att fortsätta att läsa ett år till för att få en Bachelor Investissements Immobiliers.

Bland eleverna i skolan har det nu kommit upp en disskustion huruvid denna utbildningen är erkänd eller inte. Det ska tydligen finnas ett fall där en tidigare elev från skolan blivitt nekad inträdde till ett universitet då den skolan (HEC) inte erkände hennes Bachelor som hon fick från skolan jag går i för tillfället (ILEC). 

På skolans hemsida står det att deras Bachelors är ackrediterad av EABHES vilket är en organisation som jag inte känner till. Min fråga till er är om jag kan känna mig trygg med att fortsätta att läsa en bachelor på min nuvarande  skola eller om jag bör leta efter en annan? 

BTS utbildningen är ett diplom från staten. Den är jag med andra ord säker på att den är tilltig. 

Tack på förhand för er tid och hjälp. 

Med vänliga hälsningar,

John

John 2019-07-10 16:42

Kommentarer:

Petra Öster Studie- och yrkesvägledare 2019-07-11

Hej John,

EABHES menar att en skola som ackrediterats av dem ökar det internationella erkännandet av din nationella examen och förbättrar möjligheten för dig att bedriva studier i Europa och hela världen samt din anställbarhet. Vill du ha mer information om detta kan du kontakta EABHES (https://www.eabhes.eu/).

Jag kan tyvärr inte svara på vad det kan finnas för orsaker till att någon med en examen från din utbildning inte blivit accepterad till ett annat universitet. Det kan finnas många orsaker till det. Du kan istället kolla upp vad som gäller i just ditt fall. Vad vill du göra med din examen? Om du vill söka ett specifikt jobb, kunna jobba i ett specifikt land, studera vidare mm. så kan du kolla upp vad som gäller för just det syftet.

Lycka till!

Skriv kommentar: