Utlandsstudier: bevisa engelskakunskaper

Hej!

Jag funderar på att studera i Skottland på universitet där, och har sökt in tidigare till ”deferred entry” med hjälp av min SYV. Jag har inte gått IB, men jag har tagit studenten från ett engelskspråkigt gymnasieprogram och har gått kursen Engelska 7. När jag sökte in första gången nämnde min SYV ingenting om att jag skulle behöva skriva ett  engelskaprov, såsom IELTS, utan mina gymnasiestudier verkade räcka till. Nu när jag läser på universitetens hemsidor för att söka en gång till (på egen hand) verkar det som att brittiska universitet inte listar den utbildningen jag har som ”tillräcklig” språkmässigt. Hur brukar det fungera? Brukar det vara ett problem för svenska studenter att komma in på de bättre universiteten i Skottland på grund av detta? Behöver jag verkligen skriva ett IELTS-prov när jag gått engelskspråkig linje i tre år på gymnasiet?

Matilda 2019-09-03 13:13

Kommentarer:

Petra Öster Studie- och yrkesvägledare 2019-09-03

Hej,

Du måste ställa din fråga till universitetet du söker till. De är de som bedömmer om dina gymnasiebetyg är tillräckligt eller om de kräver språktest.

Lycka till!

Skriv kommentar: