Läkare Norge Danmark

Hej, jag har läst några av dina svar förut angående läkare i Norge och Danmark men har några frågor:
1. Jag håller på att plugga upp mina betyg på komvux, vilken kvot hamnar man i när man söker till Danmark på betyg som man pluggat upp på komvux? Jag har för mig att de placerar en i kvot 2, eller den kvoten där man måste ha arbetslivserfarenhet o smöra sig fram med referenser osv. Stämmer det?
2. Vad är det för kvoter i Norge? Godtar de betyg som man har pluggat upp på komvux? Vad jag vet så gör de det. Jag har dock läst någonstans att man bara kan söka på sina gymnasiebetyg tills man är högst 21, stämmer det? Sedan hamnar man även där i kvoten där man behöver ett halvt livs aarbetslivserfarenhet.
Andreas 2008-04-03 01:21

Kommentarer:

Andreas 2008-04-03
Glömde skriva
Mvh
Andreas :)
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-04-04
Hej
I Danmark prövas du med ditt slutebtyg i kvot 1. Där kommer de inte räkna med dina upplästa betyg. För att ha en chans att komme med i kvot 2 behöver du andra meriter. De har dessutom minskat antal platser i kvot 2. M a o har du ingen nytta av dina upplästa betyg när du söker till Danmark om det inte är kurser som krävs för behörigheten.
I Norge så söker man upp til man är 21 år i primärkvoten. Där räknas endast betyg från slutbetyget med.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Louise 2008-04-07
I Århus kan du numera förbättra dina betyg i kvot 2, d.v.s. om du har läst upp de kurser som är behörighetsgivande så kan du söka med ditt nya snitt. Läs på universitetets hemsida.

Skriv kommentar: