Komvux i Danmark

11 jun 2008
Fråga:
Hej.. Jag bor i Danmark før tillfællet och har børjat fundera på att læsa naturvetenskaplig æmnen på komvux, før att bredda mig. Men frågan ær om de kurser och betyg jag får hær i Danmark kommer gælla i Sverige? Kan jag søka universitets kurser/program i Sverige dær det krævs att man har læst naturvetenskapliga æmnen? Och ytterligare, inte kan det væl fungera så att jag højer mitt svenska gymnasiebetyg? Eller att jag højer mitt svenska betyg så att jag lættare komme in i Danmark? Hoppas mest på førsta frågan, men om ni, eller du Chris kunde hjælpa med alla vore det fantastiskt. Tack på førhand, Samuel

Svar:

23 jun 2008
Hej Om du blir behörig i Sverige med naturvetenskapliga kurser från Danmark måste VHS bedöma. Ta kontakt med dem innan du börja läsa så att kurserna säkert ger dig behörighet. Även om kurserna ger dig behörighet så ändrar de inte ditt meritvärde. Om du läser kurserna i Sverige och ska söka till Danmark så blir du behörig med det ändrar inte dit meritvärde eftersom man inte kan höja sina betyg i Danmark. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com