Danmark terminsstart

Hej
Jag gick precis ut från gymnasiet med 20.0 och hoppas kunna studera medicin i köpenhamn med min bror som redan går där. Jag undrar om det finns några möjligheter för dem som söker i kvot 1 att redan börja studera den här terminen, HT-08? Jag har hört att man måste vänta i en termin innan man börjar plugga. Om det stämmer, varför är det så i Danmark?
Carl 2008-06-26 01:31

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-06-27
Hej
Det stämmer inte men man har studiestart både höst och vår. På ansöakn kan man fylla i om man vill starta på vintern(februari) istället för på hösten. Omman inte fyller i den rutan så börjar man på hösten.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Carl 2008-06-27
Jag kryssa in ""stand by"" rutan. Men jag vill ändå börja redan i höst. Min intention för stand by var inte att vänta en termin utan att verkligen försäkra mig att jag kommer in. Finns det något jag kan göra för att ändå komma in denna termin?
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-06-30
Hej
Då skulle du inte fyllt i standby. Standby innebär att om man blir antagen så är man beredd att börja året därpå och att man inte blir antagen till lägre prioriterade alternativ.
Du kan ju pröva att ta kontakt med antagningen och se om du kan ändra på det.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Louise 2008-07-06
Standby har ju inte med vilken termin du blir antagen till att göra direkt, det som avgör om du börjar HT eller VT är din ålder och de yngsta börjar VT.
Standby är mer som en reservplats, och har du 20.0 så är det inte så troligt att det blir aktuellt med standby överhuvudtaget.
Pär 2008-07-06
Men varför måste de yngsta börja på våren? Har de inte tillräckligt med platser eller?

Skriv kommentar: