Läkare Danmark

Någon som vet vad antagningspoängen till Läkare i Danmark blev i år? (samtliga universitetO
Sedan undrar jag även om det krävs ett danskatest(språktest) för svenska elever?
Jag undrar också om svenska elever har möjlighet att göra tentorna på svenska?

Om det är någon svensk som läser till läkare i Danmark, vill jag gärna veta allt om ubildningen.
Lisa 2008-07-21 01:34

Kommentarer:

SDU-student 2008-07-22
Hej

Antagningspoängen kan jag inte svara på.

Språktest krävs inte om du kommer från sverige. Tentorna får man skriva helt på svenska, de är rätt vana med svenska elever. Språket brukar inte vara något problem. Har aldrig hört talas om någon som kuggat en tenta på grund av språkproblem. En dag sitter man helt plötsligt där och det låter som svenska :-).

Har du fler frågor så är det bara till att ställa dem!
Lisa 2008-07-23
Hur är det med boende? Lätt att få en bostad?
Har du läst i Köpenhamn? (Hur trivdes du?)
Hur är det med bemötandet mot oss svenska studenter? & så undrar jag även om det erbjuds kurser i danska innan skolstart?
SDU-student 2008-07-23
I Odense var jag pluggar var det inga som helst problem att finna bostad. Finns faktiskt möjligheter att hitta riktigt fina lägenheter i Odense. I Köpenhamn är det betydligt svårare, men inte omöjligt. I början kanske du tvingas dela med någon, men förr eller senare brukar det dyka upp nåt i Köpenhamn också.

Jag läser som sagt i Odense, och trivs bra. Danskarna är trevliga, och bemötandet var väldigt bra. Danskar är ett trevligt folk. Jag tror inte det är annrolunda i Köpenhamn.

Det finns kurser du kan ta i Köpenhamn, du kan läsa mer om det här:  http://dansk.studieskolen.dk/default.aspx

Fråga på om du har fler frågor :-)
Lisa 2008-07-24
Tack så himla mkt för att du svarar på alla mina frågor. Jag har några till :)

Hur ser dagarna ut? Har ni mycket föreläsningar/lektionstid eller hur läser ni?
Tentor, ungefär hur ofta?
Ungefär hur många svenskar är det som läser i Odense?
Är det dyrare än att leva i Sverige?(bostad,mat)
Är det lätt att få extrajobb/sommarjobb i Danmark?
Fritid, hur ser utbudet ut med ex. gym & gruppträning?
SDU-student 2008-07-24
Nu kan jag bara svara angående Odense, och inte Köpenhamn :-)

Just nu har vi faktiskt itne så mycket föreläsningar. Man har oftast en föreläsning eller två. Därefter brukar man ha gruppundervisning var man löser uppgifter och får hjälp av en äldre student. Det fungerar faktiskt rätt bra. Man har väldigt mycket tid över till att plugga på egen hand. Under klinikdelen kommer det mycket mer obligatorisk undervisning.

I Odense är det faktiskt väldigt många svenskar, även om det håller på att bli färre nu ioch med att antagningskraven skärpts. I Köpenhamn är det ännu fler svenskar, så du kommer inte vara ensam :-).

Att leva i Danmark är dyrare, men inte överdrivet dyrt. Jag tycker att jag klarar mig rätt bra.
I Danmark finns det VÄLDIGT goda möjligheter att jobba extra, både under studietid men också under sommaren. Se bara till att ta FADL(Föreningen av danska läkarstudenter)-kursen tidigt. Därefter kan du jobba som sjukvårdsbiträde, och det är riktigt bra betalat också. Det i samband med att Danmark har ett väldigt högt fribelopp gör det väldigt attraktivt att arbeta i DK.

I Odense finns det massor av gym, men även andra aktiviteter. T.ex. har vi en simhall på universitetet. Jag spelar även fotboll i ett lag på universitetet. Det är säkert liknande i Köpenhamn.

Fortsätt fråga om det är något mer som intresserar dig :).

Skriv kommentar: