Studier i USA

19 aug 2008
Fråga:
Hej Jag har tänkt att läsa i USA för att få en bachelor degree. Jag har hittat ett college i Los Angeles som jag vill gå på som heter Santa Monica. Detta college finns med på diverse förmedlingar som IBS t.ex. finns det några fördelar med att gå genom en förmedling eller är det bättre att söka på egen hand? Behöver jag göra toefl prov eller kan jag visa mina betyg från engelska C och B?? Den sista frågan är om jag inte går 4 år i USA och får en bachelor degree kan jag tillgodoräkna mig vissa eller alla de kurser som jag i USA??? MVH CAROLINE

Svar:

22 aug 2008
Hej Om man söker på egen hand eller förmedling spelar nog inte så stor roll. Skillnaden är att du har ett större utbud om du söker på egen hand men du får mer hjälp via förmedling. Det finns inga generella krav på språktest utan du får ta kontakt med den skola du ska söka till och fråga vilka tester och språkkrav som krävs. Om du läser en hel examen kan du får den värderad av Högskoleverket vad den motsvarar i svenska studier. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com