Internationella relationer - Sorbonne

08 okt 2008
Fråga:
Hejsan, tac k for en bra sida. Ar just nu i Granada och laser Spanska och planerar sedan att aka till Paris och lasa franska vid en sprakskola innan jag soker in till Sorbonne. Vad jag allra helst vill ar att lasa internationella relationer men inte som program utan genom fristaende kurser, gar detta att gora dar? Sedan undrar jag ocksa om det ar ett bra val att studera sprak som jag gor nu och ta en examen i dessa (t.ex ska jag ta dele-examen i spanska till varen) och da motsvarande i franska innan jag borjar lasa pa universitet? Och vad jag vill att mina studier ska leda till i annu ett steg, ar att komma in pa UD:s diplomat program, det spelar ingen roll nar, men vet ni om IR vid Sorbonne helt kan tillgodoraknas dar, eller i Sverige overhuvudtaget? Ar det nagot som ar onodigt, eller som jag kan tanka pa for ovrigt? Ar tacksam for alla rad och tips! Sorbonne ligger tidigast 2 1/2 -3 ar fram i tiden sa jag har nytta av alla tankar och ideer :-) MvH // Elin

Svar:

14 okt 2008
Hej För att kunna söka dit krävs minst en avslutad akademisk examen på 180 hp. Givetvis är språk et krav/merit. Jag länkar programmet tillhttp://www.regeringen.se/sb/d/114/a/39401 Hälsningar Chris , www.syoguiden.com