Lakare i Danmark

22 okt 2008
Fråga:
Hejsan! Jag undrar vad som kravs for att man ska lasa till lakare i Danmark. Maste man ha ett betyg i danska som visar pa att man kan spraket? Ar utbildningen pa danska? Jag har last IB och har darmed betyg fran detta som raknas om till ett snittbetyg pa 20,0. Racker detta? Kommer man in pa ens betyg eller maste man aven gora nagot prov? Jag har kollat pa sidorna pa de tre universitet jag har hittat som har utbildningarna, men jag forstar inte vad som star. Vore valdigt tacksam for ett svar, garna via mejl. Mvh, Alexandra

Svar:

24 okt 2008
Hej Behörigheten till Läkare i Danmark är Ma E, Fy A och Ke B. Du söker in på dina betyg och  antagningspoängen omräknat till svenska betyg hösten -08 var Köpenhamns universitet: 19,35 Syddansk universitet (Odense): 17,7 Århus universitet: 16,9 Utbildningen är på danska men du behöver inte göra något språktest men det kan vara bra att gå en kurs i danska. Gå in på syo-guidens handbok om läkarstudier i Danmark http://www.syoguiden.com/artikel/2k5_artikel.asp?ArtID=1#4 Hälsningar Chris, www.syoguidens.com