Fil. kand i spanska

25 okt 2008
Fråga:
Hej, Jag har läst 60 hp spanska och kommer nästa termin ha läst även 60 hp kinesiska och 20 hp företagsekonomi. Kan jag ta ut en fil. kand med dessa kurser genom att enbart lägga till C-kursen i spanska? Kan jag sedan lätt bygga på med en fil. kand i företagsekonomi genom att läsa B och C-kurserna? Har jag förstått det rätt? Jag har även nästa termin en KY-utbildning i internationell försäljning bakom mig (läst parallellt med kinesiskan, spanskan och ekonomin). Jag undrar, kommer det se bra ut med mitt språkintresse i en examen, med enbart en ekonomikurs i kombination med min KY-utbildning, för potentiella arbetsgivare? Jag tänkte använda min fil. kand för att söka till en master i Australien, inom marknadsföring. Men kommer det se dumt ut om min första fil. kand är inom språk och inte relaterat till marknadsföring/företagsekonomi? Mitt huvudsakliga intresse är ju inte direkt kalkyler osv. Vad tror ni? Mvh, Henning

Svar:

26 okt 2008
Man ska ha 90 hp påbyggande kurser i ett ämne och 90 hp i andra ämnen för att kunna ta ut en examen. Kolla med det lärosäte där du vill ta ut examen om de har några andra regler för examen. En del har t ex krav på biämne, andra inte. Är de 60 hp i spanska som du läst påbyggande och kan bli huvudområde i en examen om du bygger på med C-kurs i ämnet? Kolla det noga, för det finns något lärosäte där de första 30 hp kurs i ämnet ger behörighet till en påbyggande 30 hp kurs men de tillsammans utgör inte A och B kurser som ger behörighet till C-kurs, även om det är påbyggande kurser om 60 hp. För att kunna läsa C-kursen och kunna ta ut examen med det som huvudområde är man tvungen att läsa en till 30 hp kurs innan man kan gå till C-kursen. Så kolla upp det så att det inte blir fel, t ex med syo där du läst dina kurser. I det förra systemet kunde samma kurser ingå i flera examen, men de kommer att bli strängare med det i det nya systemet som nu trätt i kraft. Kolla det med en syo på det lärosäte du vill ta ut en examen med en del kurser du redan läst och vill ha med i en annan examen med och se om det är okej där. En del arbetsgivare ser positivt på språkkunniga försäljare och en 30 hp kurs i ekonomi som ger grundläggande kunskaper kan ses värdefullt för en del också... Kolla upp behörighetskrav för den utbildning i Australien du vill söka till sedan. Jag är inte kunnig om hur det är där med sådant, men i Sverige kan man finna någon masterutbildning i ett ämne som kräver att man har läst lite i ämnet innan men inte att det är huvudämne i en examen på sådär 90 hp. Krävs det att man har mycket företagsekonomi/marknadsföring i bagaget sen innan så kanske det inte godtas att ha en kandidatexamen med språk som huvudsaklig del, utan man måste ha X antal hp i det ämnet. Men kolla upp det innan du söker...