Studier i USA

10 jan 2009
Fråga:
Hej, har en del frågor: 1. När är sista antagningsdagen? Såg att det var 15 januari för Storbritannien för studier nu i höst(vilket jag siktar på). 2. Behöver man göra ett SAT-test för att plugga i USA eller funkar det att bara göra ett språktest? Tänker främst på privata universitet. Jag inser att mycket i USA är inviduellt men ber om svar som är så generella som det går, vad är det generella intrycket? 3. Jag har pluggat upp flera ämnen nu i höst(och fortsätter med 7 till i vår), tittar de på slutbetyget(det du får direkt efter gymnasiet) eller samlat slutbetyg(det uppdaterade betyget)? I Sverige gäller det det samlade slutbetyget på alla universitet, men hur är det i USA? Återigen, om ni vet eller känner någon som kanske vet, så ber jag om att få det generella intrycket, alltså vad verkar vanligst förekommande? 4. Hur funkar det med stipendiat för människor från utlandet? Min mamma är visserligen läkare men pappa är död, så vår inkomst är inte direkt gigantisk. Jag hade tänkt mig något typ av ekonomiskt stöd, är det ofta praxis vid privata universitet? 5.Finns det några bra, statliga(free of charge) universitet eller är alla bra privata? 6.Vad är basic procedure? Alltså, i korta ordalag, vad måste göras vid studier i USA(Kolla med ambassader, försäkringstester osv)? 7.Jag bort i en väldigt liten ort mitt i Norrlands mörker (11,000), och ingen här i närheten har någon koll, syon i min ort sätter nästan, tyvärr, en stolthet i hans okunnighet. Jag har många följdfrågor och andra typer av funderingar, vore bra med en kunnig person man kunde ha telefonkontakt med, finns det någon som kan ställa upp för en fattig student utan kontakter?

Svar:

12 jan 2009
Hej 1.I USA finnns ingen central antagning utan man skickar ansökan direkt till skolan och ansökningstider varierar. Om utbildningen startat i september vil man ofta ha in ansökan redan hösten året innan. 2. Som du själv skriver så går det inte att ge några svar som gäller generellt. Många skolor kräver SAT och en del kräver också Toefl-test.Andra test kan också förekomma som är specifika för den utbildning du ska söka till.Men ett SAT-test kan du nog alltid har nytta av om du skrivet ett bra resultat. 3. Alla skolor väger in fler meriter än enbart betyg men det kan ju inte vara någon nackdel att ha förbättrat betygen. 4. Många skolor har ju stipender som man kan söka. Men vilka kriterier man går efter varierar.Ofta delas stipender ut till studenter som man vill anta av någon anledning t ex om den sökande är bra på någon sport eller musikinstrument. 5.Om man vill få ner kostnaderna för terminsavgifter så kan man gå på ett s k  Community college. De har ofta låga avgifter. Där kan man läsa 2 år och därfeter kanman söka till ett unviersitet och läsa färdigt sin examen. På så sätt kan man välja att ta ut sin examen från ett universitet med lite högre kostande till en kostnad som sammanlagt blir lägre. 6. Du måste ordna med studentvisa vilket måste göras på amerikanska ambassaden i Stockholm. 7.Du kan gå in på syoguidens inforamtion om att studera i USA. Där får du bra vidare inforamtion. Du kan också ta kontkt med amerikanska ambassaden för mer inforamtion. jag bifogar också en länk med mer inforamtion http://www.malmoborgarskola.se/edusa.aspx Hälsningar Chris, www.syoguiden.com