European School of Economics

03 mar 2007
Fråga:
Hejsan, jag undrar ifall någon hört talas som European School of Economics, eller om ni tror dom har en bra utbildning.... http://www.eselondon.ac.uk/ Har nämligen kommit in där, men jag är osäker ifall jag fortfarande vill gå där. SU - CIV.Ekonom utbildningen lockar den med. En fee på 8200/år...normalt? Hur mycket brukar den va på på skolorna i England? Kan man skjuta upp när man vill studera i skolan tro? Det kan man väll i Sverig efter att man kommit in?

Svar:

04 mar 2007
ESE har rykte om sig att vara en skola där rikemansungar går som betalar nästan tre gånger den normala årsavgiften för att få en okej utbildning men inte mer än så. Många företag anställer inte därifrån eftersom de som kommer in på skolan kommer in på faktumet att de har mycket pengar och inte att de skulle vara särskilt mycket smartare än andra. Den vanligaste skolavgiften i England är £3000, och om jag vore du skulle jag ta en kandidat på SU och lägga pengarna på att ta en master på någon bättre skola i London om några år, tex LSE (fast jag vet hur svårt det är att komma in där), Cass, UCL, Kings college osv. Det här är bara min synpunkt, vem vet du kanske kommer att få ett toppjobb efter att gå där. Det du ska ha i åtanke är att CSN har en gräns för hur mycket pengar man kan låna till skolavgift, och jag har för mig att ESE överstiger den gränsen, så det gäller att du har pengarna. Lycka till!