European School of Economics

Hejsan, jag undrar ifall någon hört talas som European School of Economics, eller om ni tror dom har en bra utbildning.... http://www.eselondon.ac.uk/

Har nämligen kommit in där, men jag är osäker ifall jag fortfarande vill gå där. SU - CIV.Ekonom utbildningen lockar den med.

En fee på 8200/år...normalt? Hur mycket brukar den va på på skolorna i England?

Kan man skjuta upp när man vill studera i skolan tro? Det kan man väll i Sverig efter att man kommit in?
Anonym 2007-03-03 00:12

Kommentarer:

Anonym 2007-03-04
ESE har rykte om sig att vara en skola där rikemansungar går som betalar nästan tre gånger den normala årsavgiften för att få en okej utbildning men inte mer än så. Många företag anställer inte därifrån eftersom de som kommer in på skolan kommer in på faktumet att de har mycket pengar och inte att de skulle vara särskilt mycket smartare än andra.

Den vanligaste skolavgiften i England är £3000, och om jag vore du skulle jag ta en kandidat på SU och lägga pengarna på att ta en master på någon bättre skola i London om några år, tex LSE (fast jag vet hur svårt det är att komma in där), Cass, UCL, Kings college osv.

Det här är bara min synpunkt, vem vet du kanske kommer att få ett toppjobb efter att gå där.

Det du ska ha i åtanke är att CSN har en gräns för hur mycket pengar man kan låna till skolavgift, och jag har för mig att ESE överstiger den gränsen, så det gäller att du har pengarna.

Lycka till!
Anonym 2007-03-04
Hej

Jaha, där ser man på. Jag sökte till skolan utifrån att dom säger sig ha kontakter inom näringslivet, man får praktik på minst 6 månader under dom 3 åren på stora företag så som JP morgan, Morgan stanley etc. Men skolan har då i alla fall ingen bra status där i England bland studenter och i näringslivet?

Okej, mjo jag gjorde en ordentlig research igår natt. Känndes lite konstigt att tänka sig betala £8200 för ESE gemfört med £3000 på LSE som är högt rankad och vällkänd. Men saken är även den att jag inte har specielt bra betyg, under 15 i snitt. Vet inte riktigt om jag ska tenta upp ämnen och göra HP och därefter försöka komma in på SU år 2008, känns lite som slöseri med tid.

Den här vägen är rätt smidig och bara betala sin plats in, men du säger att företag inte anställer människor från ESE... Dem genomför ändå mycket praktik som leder till kontaker inonom företag, det kan väll inte vara allt för svårt att sätta sin fot in på arbetsmarknaden då?

Hur svårt är det att komma in på Cass tror du? Väldigt intresserad utav att gå där, men nu kan jag ju ändå inte söka ditt eftersom att sista ansökningsdagen är 15 jan...får väll vänta ett år därmed för o söka :S

Sist jag kollade på www.csn.se så värkade det lungt gällande den ekonomiska biten. Du råkar inte veta hur mycket slutnotat blir ungefär efter 3 års studier gällande böcker? Blir ju en hel del läsande trots vart man pluggar :P
Anonym 2007-03-05
Det är sant att  privatskolor är dyra och att man noga ska tänka igenom och väga för- och nackdelar. Jag har jobbat mycket med rekrytering till sådana här skolor tidigare och det man kan säga till deras fördel är att de ofta har bra kontakter i branschen, vilket man har insett är en enorm fördel när man ska ut på sitt första jobb. Att ha ett nätverk och en avdelning på skolan som ""skjutsar"" en ut i arbetslivet är viktigt. Svenska universitet har fått en del kritik att vi är dåliga på just detta.

Vill du jobba internationellt så tror jag ändå att du har klart större chans att få ett bra förstajobb om du har pluggat på en bra privatskola. Jag tänker nu inte på ESE specifikt, skulle snarare rekommendera t ex European Business School.

Lycka till!
Anonym 2007-03-05
Okej, det låter bra förutom den ekonomiska biten som man ändå kan finansiera via csn.

Hur kommer det sig att du rekommenderar European Business School gemfört med ESE?

På ESE hemsida står det att dom arbetar med bland dom 100 största företagen, vet ej vilka kontakter European Bussines School har dock....

Jag kan iof inte söka ditt nu fast än den skulle vara bättre, sista ansökningsdatumet till skolor i England var 15 Jan. Jag tror och hoppas att ESE ska vara bra vilket jag får hoppas på nu :P

Du råkar inte veta hur svårt det är att komma in i Cass? Hur mkt i snitt behöver man ungefär? 18?

Tack för dina svar :)
Anonym 2007-03-07
Du kan söka till brittiska skolor fortfarande, dvs efter 15 januari, du bör då välja utbildningar med lågt söktryck så kan du komma in. Många skolor brukar erbjuda platser efter den allmäna uttagningen är avslutad. Om det är London du är intresserad av kan du prova City-, Westminster-, London Metropolitan- University. Annars (om intressera av hela britannien) kan man som vägledning använda The Times, The Guardians ranking av skolor, ju lägre placering av skolan desto större möjlighet för en ledig plats. Kolla även universitets hemsidan där de brukar ge minimi i antagningsbetyg för olika utbildningar. Ex. CCC i brittiska systemet ger en god chans för en ledigplats, medan Law på LSE har AAA i intagning är ganska kört.

Dock kan topp skolor som UCL, SOAS etc, ha efterantagning oxå, MEN på väldigt nischade program som inte har sådan högt allmänt intresse. Ex. Skandinavian Studies, Swahili, African drum music?. Dess annonseras först i UCAS´s Extra-programm (pågår kring Maj-Aug), de kräver att du redan har en anmälan in i UCAS system. I Augusti-Sep. tar Clearingen an, då annonserar alla skolor sina lediga platser i tidiningarna och antagningen sker direkt hos berörda skolan (en UCAS anmälan är inte nödvändig)

Gör en nogrann undersökning på universitet och utbildningar som du kan tänka dig och som du tror, kan tolka, har efterantagnings möjligheter.
Gör en satsning Lycka till...

Skriv kommentar: