USA eller Australien? Spanska eller Italienska?

26 feb 2009
Fråga:
Hej. Jag har tidigare studerat Inredningsdesign i Milano och vill fortsätta dessa studier i usa, Los Angeles eller New York eller Australien för att sedan förhoppningsvis få jobb där också. Vilket är bäst när det gäller inredningsdesign? Planerat är att jag börjar med detta till hösten och har därför tänkt studera språk innan. Min fråga där  är, vilket har jag mest nytta av i min framtida karriär? Spanska som är ett väldigt stort och användbart språk eller ska jag välja italienska just för att sticka ut då Italien är center för design och italienskan ett väldigt ovanligt språk?

Svar:

27 feb 2009
Det är fler spansktalande än italienskatalande men för det behöver det inte vara ett ovanligt språk (italienskan). Många spansktalande kan förstå italienska och jag tror det går tvärtom också då det är två språk som liknar varandra. Så välj det det du känner mest för och du kan kanske välja ett av språken att fördjupa dig i och lite, lite i det andra för att känna på skillnader och likheter som du kan ha nytta av att kunna sedan.