medicin i USA

27 maj 2009
Fråga:
Hej! Jag har plötsligt blivit intresserad av att läsa till läkare i USA och har sàledes ett par fràgor. (Jag är utbytesstudent i Frankrike just nu sà jag har tappat min svenska lite) 1, Finns det möjlighet att läsa ett par àr i USA och därefter läsa ett par àr i Sverige? 2. Är det möjligt att läsa hela läkarprogrammet i USA eller krävs det medborgarskap osv? ""3. Har sett att Uppsala Universitet gör utbyten med University of Washington (Den bäst rankade """"Medicin School"""" i USA) Hur länge är det möjligt att stanna?"" ""4. I och med att vàra system är sà pass annorlunda, hur mànga àr pà läkarprogrammet krävs det för att läsa pà Medicin School? I USA läser man ofta """"Pre-Med"""" ett antal àr innan men dà vi inte har detta system sà undrar jag om man kan """"översätta"""" det pà nàgot sätt."" 5. Hur ökar jag mina chanser att bli antagen? Om jag är duktig i nàgon sport? Kan ett extra spràk flytande? Tack pà förhand! Felix

Svar:

28 maj 2009
Hej För att söka in till läkarutbilding i USA krävs det att man har en bachelorexamen(motsvarar ca 4 år). Det är mycket svårt att komma in som utländsk student på läkarutbildningen i USA och det är höga avgifter. Man kan ansöka om att få byta till ett läkarprogram i Sverige men det förutsätter ledig plats. Dessutom prioriteras de som har haft studieuppheåll eller som vill byta inom Sverige och Norden. När du söker till USA väger man in andra meriter än betyg så det kan vara meriterande om man är duktigt i någon sportgren.Ett extra språk tror jag inte betyder så mycket i sammanhanget. Om du kommer in i Sverige och vil åka som utbytesstudent så brukar det vara ett år. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com