USA - jobb, studier mm.

Hej.

Har funderat på att flytta till usa ett bra tag nu. Därför har jag börjat samla lite information och det finns vissa saker som jag inte riktigt fått svar på, så jag tänkte att jag skulle kunna få de här.

Har precis gått ut sam/ekonomi linje. Har sökt till ett basår på KTH, då jag bestämt mig för att bli ingenjör. Nu så undrar jag. Om jag har en svensk examen, gäller den då i usa? Och hur mycket värderar de svenska examen?

Sedan så tänkte jag även att jag skulle kunna studera i usa och gå hela ubildningen där. Då tänkte jag först om jag ska ta basåret här i sverige för att sedan fortsätta med utbildningen i USA, eller om jag ska skita i basåret och åka direkt dit. Och när jag studerar där borta, hur ska jag gå till väga. Ska jag gå på college först eller ska jag gå till universitet? och varför?

Hur många år blir det om jag ska bli en högskoleingenjör och hur många år för civil? Vad ligger snittlönen inom ingenjör yrket i kalifornien? Och hur mycket kostar skolorna i kalifornien, samt hur mycket betalar sverige?

Tack på förhand.
Levy 2009-06-21 02:23

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-06-23
Hej
En svensk civilingenjörsutbilding är gångbar i de flesta länder. Du kan ju läsa i Sverige och åka som utytesstudent till USA. Därefter kan du söka dig till företag i Sverige som har delar av sin verksamhet i USA.
Du kan också läsa hela utbildningen i USA. Jag tror det är bra om du går basåret i Sverige så att du har förkunskaperna när du söker.
På grundnivån kan du ta en Bachelor(motsvarar ungefär vår kandidat) och sedan fortsätta med en master(motsvarar ungefär en civilingenjörsnivå).
Vad utbildningarna kostar varierar beroende på vilken skola du väljer. Jag länkar till en sida där du hittar universitet med igenjörsutbildningar
http://www.studentguideusa.com/College-Majors/University-Courses/Engineering.php?MainMajorSelect=Engineering&Major=5&MajorName=Engineering
Hälsingar Chris,www.syoguiden.com

Levy 2009-06-23
Hej igen och tack för det snabba svaret. Nu så undrar jag ännu en sak.

Väger amerikanska examen mycket mer än vad svenska examen gör?

Och jag vet att du inte kan ge ett rakt svar på denna fråga då där är flera faktorer som spelar in, men...

Tänkte bara höra med dig vad din åsikt är. Vad skulle vara den bästa vägen. Plugga basåret här och sen åka till usa och plugga på college och sedan university, eller ska man plugga som högskoleingenjör, gå dit och fortsätta till master, eller ska jag gå hela utbildningen här och kanske ta en utlandstermin, eller har du några andra idéer?

""Mitt mål är som sagt att leva i usa då jag har hela min släkt där och jag har blivit förälskad i landet. Dessutom så tror jag på """"kämpa hårt och det lönar sig"""" principen, vilket jag inte känner här.""

Tack. :)
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-06-24
Hej
Var du läser utbildningen spelar ingen roll eftersom ingenjörsyrket är internationellt. Det du måste ta ställning till är ju om du är beredd att flytta till USA. Det inga problem att får uppehållstillstånd för studier men ska du sedan arbeta i USA måste du först få ett jobb för att få arbetstillstånd som din arbetsgivare ordnar. Ingenjörsyrket är lika konjunkturkänsligt i USA. Det kanske du också ska väga in i ditt beslut. Ska du läsa i Sverige och åka som utbytesstudent så är det inte säkert att du kan få USA som utbytesland. USA är populärt bland ingenjörsstuderande så alla får inte det land de önskar.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Julia 2013-03-24

Hej! Jag har lite funderingar kring mina studier efter gymnasiet. Jag vill flytta till USA och jag ska ta ett naturvetenskapligt basår.

Men.. Kan jag ta basåret i sverige och sen söka och ta läkarprogrammet i USA? Eller måste jag gå det i Sverige och sen flytta till USA och söka jobb?

Skriv kommentar: