USA - jobb, studier mm.

Hej.

Har funderat på att flytta till usa ett bra tag nu. Därför har jag börjat samla lite information och det finns vissa saker som jag inte riktigt fått svar på, så jag tänkte att jag skulle kunna få de här.

Har precis gått ut sam/ekonomi linje. Har sökt till ett basår på KTH, då jag bestämt mig för att bli ingenjör. Nu så undrar jag. Om jag har en svensk examen, gäller den då i usa? Och hur mycket värderar de svenska examen?

Sedan så tänkte jag även att jag skulle kunna studera i usa och gå hela ubildningen där. Då tänkte jag först om jag ska ta basåret här i sverige för att sedan fortsätta med utbildningen i USA, eller om jag ska skita i basåret och åka direkt dit. Och när jag studerar där borta, hur ska jag gå till väga. Ska jag gå på college först eller ska jag gå till universitet? och varför?

Hur många år blir det om jag ska bli en högskoleingenjör och hur många år för civil? Vad ligger snittlönen inom ingenjör yrket i kalifornien? Och hur mycket kostar skolorna i kalifornien, samt hur mycket betalar sverige?

Tack på förhand.
Levy 2009-06-21 02:23

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-06-23
Hej
En svensk civilingenjörsutbilding är gångbar i de flesta länder. Du kan ju läsa i Sverige och åka som utytesstudent till USA. Därefter kan du söka dig till företag i Sverige som har delar av sin verksamhet i USA.
Du kan också läsa hela utbildningen i USA. Jag tror det är bra om du går basåret i Sverige så att du har förkunskaperna när du söker.
På grundnivån kan du ta en Bachelor(motsvarar ungefär vår kandidat) och sedan fortsätta med en master(motsvarar ungefär en civilingenjörsnivå).
Vad utbildningarna kostar varierar beroende på vilken skola du väljer. Jag länkar till en sida där du hittar universitet med igenjörsutbildningar
http://www.studentguideusa.com/College-Majors/University-Courses/Engineering.php?MainMajorSelect=Engineering&Major=5&MajorName=Engineering
Hälsingar Chris,www.syoguiden.com

Levy 2009-06-23