Plugga USA CA

21 aug 2009
Fråga:
Hej. Jag vill nämligen plugga på College i USA. Jag vill gå på ett college i LA trakterna, som t.ex Glendale CC, Santa Barbara city college osv. Nu så undrade jag hur jag ska gå tillväga, steg för steg. Har beställt broschyrer från CIS och de ska komma de närmsta dagarna. Jag skulle vilja veta, vad jag ska göra i tur och ordning. Dessutom så skulle jag vilja veta lite om hur bra SBCC är klassat inom ingenjör. Jag kommer självklart att gå över till UCSB efter de två första åren om det nu blir SBCC. Jag måste dessutom göra TOEFL testet. Undrar om jag ska göra det först, eller om det finns andra saker man skall göra före. Är det för sent att komma in i utbildningen nu till våren, eller hinner man fortfarande? Tack på förhand.

Svar:

21 aug 2009
Hej Ska du plugga via CIS så hjälper de dig med allt från ansökan, boende etc. Ett annat alternativ är att själv leta upp skola, ta kontakt för ansökan och på egen hand ta sig dit.Om de kräver t ex TOEFL-testet så är det bra att göra det före ansökan. De flesta skolor tar endast emot utländska studenter på hösten så det är nog för sent att börja till våren. Om du läser en Bachelor Degree på 4 år så motsvara det ungefär en civiligenjörsutbilding . I vissa fall måste du läsa en master. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com