juridik

27 aug 2009
Fråga:
följdfrågor om juridik i danmark   kan man ha gymnasiebetyg blandat med komvux betyg om betygen från komvux bara är 1 000 poäng och resten gymnasieskolan. med slutbetyg från komvux i år (är 1988 men läste med 1989 på gymnasiet jag började skolan ett år senare pga att jag kommer från Spanien). (hörde ngt om att man fick gånger 1.08 om man sökte i två år när man hade gått ut) gills utbildningen (jurist utbildningen) i sverige. på vilka unversitet i danmark kan mna söka jurist(examen) programmet? sista frågan behöver man bara historia a eller också engelska b? måste man ha läst danska? jättetacksam för svar snarast!  

Svar:

27 aug 2009
Hej För att söka måste du ha ett slutbetyg antingen från komvux eller gymansiet. Jag förstår inte riktigt vilket slags betyg du har. Du kan inte söka på samlade betygsdokument utan måste alltså ha ett slutbetyg(avgångsbetyg). Juristutbildingen bygger på landets rättsystem så du kanke måste komplettera. Enligt bedömningsporteln för utländs utbildning har HSV bedömt att en Cand. jur på Århus univeristet i huvudsak motsvarar en svensk juris kandidatexamen. I huvudsak kan innebär att du måste komplettera med viss kurser i Sverige. Både En B och Hi A krävs. Du behöver inte betyg i danska men det är ju bra för din egen skull att läsa danska. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com