Studier i DK

22 sep 2009
Fråga:
Hej Chris! Jag ska söka till Danmark nu i vår, men jag behöver lite hjälp. Har tittat genom gamla frågor som andra har ställt men har inte fått svar på mina frågor, så därför hoppas jag på att du ska hjälpa mig. Jag kommer att gå ut med 19,0, har jag någon chans? Jag vet att det är omöjligt att säga men om vi utgår från förra årets antagning på tre olika ställena. (runt 19,8) Vet att det har kommit nya regler om att man måste ha 5 ämnen istället för 3 för att man ska få bonuspoäng och dessutom kan man få 1,08 ggr sitt betygsnitt om man pluggar inom två år efter studenten. Är det några fler regler som jag inte känner till. Varför säger alla att det har blivit svårare? Hur lätt var det förut? En annan fråga är enligt det jag har förstått skulle jag ha 19,0*1,08=20,52, låter konstigt?!. Skulle vara jättetacksam för svar! Om svaret är JA, skulle jag ha kommit in förra året då den var runt 19,81. Hälsningar Klara

Svar:

23 sep 2009
Hej Jag antar att du sks söka till läkarutbildningen? Förra året sjönk antagningspoäng till läkare i Århus och Odense p g a färre sökande. Ht -09 steg poängen och lägsta var det i Odense med 19,71. Man kan få bonus för tidig studiestart vilket innebär att du måste söka inom 2 år efter du har slutat gymansiet. Jag vet inte hur de räknar fram den för  sökande från Sverige eftersom de har ett annata betygssystem. Jag tror inte att du kan multiplicera med 1,08. Hälsningar Chris,www.syoguiden.com