Psykologi, terapi & utlandsstudier

07 dec 2009
Fråga:
Hej! Jag har nu upptäckt att jag vill bli psykolog, men tror inte att mina gymnasiebetyg räcker (jag går tredje året på gymnasiet nu så det är lite försent att höja alla betyg). Just nu ligger jag på ca 16 poäng, och vad jag hört måste man ha 20 poäng för att komma in på psykologprogrammet och ha ett års arbetslivserfarenhet. Stämmer detta överens med alla skolor i landet? Jag vill gärna plugga i Stockholm, och hittade en utbildning i Karolinska Institutet och undrar vad det är som gäller där när man ansöker? Annars undrar jag vad för utbildning man måste gå om man vill bli terapeut inom KBT? Vart finns utbildningar, vad gäller där när man söker och vad ligger intagningsgränserna på? ""Sedan vill jag gärna plugga utomlands i 6 månader, helst Toronto, och undrar om man kan kombinera sina studier här med utlandsstudier, eller måste man påbörja en helt ny utbildning där? Kan man """"pausa"""" sin utbildning i Sverige, påbörja en ny utomlands, och sedan fortsätta när man är tillbaks?"" MVH, Sonia

Svar:

09 dec 2009
Hej Psykologprgrammet ligger runt 20,0 på alla orter och det är högt även på högskoleprovet. Arbetslivserfarenheten försvinner som behörighetskrav hösten 2010. Kravet för att söka till en psykoterapeututbildning(utbildning som ligger til grund för legitimation) är att du redan har en examen som t ex socionom, psykolog eller sjuksköterska. Högskoleverket har nyligen granskat psykoterapeututbildningar så jag bifogar en länk till rapporen där du kan se vilka utbildningar som blivit godkända. http://www.hsv.se/download/18.5b73fe55111705b51fd80004001/0730R.pdf Hälsningar Chris,www,syoguiden.com