Angående juristprogrammet i Norge/Danmark

Hej, jag skulle bli jättte glad om du hade möjlighet att svara på lite frågor om motsvarande svenska juristprogrammet i Norge respektive Danmark.
Första frågan är vad benämningen på denna utbildning är i Norge och Danmark? Den andra frågan är om det är möjligt att utan komplettering i Sverige direkt efter en juristexamen i Norge/Danmark arbeta som jurist eller inom rättsväseendet i Sverige?
Vad för intagningsgränser  var det i höstas i respektive land? Ska även dessa två nordiska länder liksom Sverige införa nya intagningsregler ht 2010? I vilken ansökningskvot kommer man som svensk medborgare att hamna i Norge och Danmark?
När startar ansökningstillfället för denna utbildning?

Du ser att det är massa frågor jag har, är svårt att få reda på svaret till dessa då man bara slussas vidare i alla utbildningssystem. Skulle som sagt vara otroligt tacksam om jag fick svar och ytterligare information om dessa frågor.

Med vänlig hälsning

Kajsa Saleem
Kajsa Saleem 2009-12-09 02:45

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-12-10
Hej
I Danmark söker du på Jura och i Norge på Jus.
Både i Norge och Danmark söker man på samma villkor som sökande från landet.
I Köpenhamn låg antagningspoängen ht -09 på 17,3. När det gäller Norge så är det lite svårare att räkna fram poängen eftersom man kan få  poäng för annat än betyg och så finns två kvoter. Men i den kvoten där endast betyg räknas låg det på runt 19 på Oslo universitet.
Eftersom rättssystemen skiljer sig åt så kan det vara svårt att jobba i andra länder. Det finns möjlighet att arbeta internationellt inom svenska företag, EU-institutioner och övriga internationella organisationer men vill man jobba inom rättsväsendet som t ex advokat så blir det svårare eftersom det är ett reglerat yrke. Om man går in på Högskoleverkets bedömningar av utländsk utbildning så har de bedömt att en Bachelor inom juridik i Danmark motsvarar i huvudsakligen en svensk kandidatexamen.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: