Psykologi Australien

28 jan 2010
Fråga:
Hej mitt namn ar sophie Nilsson. Jag bor i Austarlien med min man och funderar pa att borga lasa psykologi. Jag vet att utbildningen ar lang och da vi tanker pa att flytta tillbaka till sverige innom ett till tva ar har jag foljande fragor. * Kan jag lasa ett ar i Australien och lasa resten av aren i Sverige? * Vilka skolor i Perth och Stockholm kan jag lasa vid for att gora ett sadant byte? * Om jag har last ett ar har hjalper det mig med intagningen i Sverige eller gar dom fortfarande bara pa mina gymnasiebetyg? Skulle bli sa glad for svar da jag sa hemst garan vill gora detta men vet inte vart jag ska vanda mig. Tusen tack pa forhand. Sophie.

Svar:

28 jan 2010
Är det psykologprogrammet du syftar på? Tillräknande av tidigare studier kan bli krångligt om man vill söka om tillgodoräknande av utländska studier. För att få tillgodoräkna något ska det man läst vara motsvarande den termin/det år som man vill få tillgodoräknat för. Läser du ett år i Australien kan du försöka få det tillgodoräknat men det är ingen garanti att det går. Att söka till senare del av program kräver att man har motsvarande meriter likt det man skulle läst föregående terminer. Det måste också finnas ledig plats för att ett byte kan gå. En del saker som måste platsa för att ett byte ska fungera, går inte alltid att säga i förväg hur det kan gå där. Du kan kontakta lärosäten med utbildningen i Sverige och fråga mer om hur detta fungerar, om det finns tidigare studenter som lyckats osv. Att ha läst på högskola/universitet innan hjälper inte i antagningsprocessen i Sverige. De går fortfarande på dina betyg... sen när du kommit in på utbildningen kan du ansöka om att få tidigare studier tillgodoräknat...