Högstudier i England

Hej!
Jag pluggar på IB-programmet på gymnasienivå och kommer att söka till några universiteter i England nästa år.
Eftersom mina föräldrar orkar inte betala för mina studier, vill jag ta en studielån från CSN. Räcker lånet att betala för själva studier? Räcker det inte, vad kan man göra då? Jag hörde att Sverige kommer att betalar för utbildningen utomlands ifall samma kurs inte finns i Sverige. Stämmer det? Vilka kriterier har dem?
Tack i föreväg!
MVH,
Alexandra
Alexandra 2010-02-08 02:53

Kommentarer:

Metrak 2010-02-08
De statliga universiteten (majoriteten) har ett avgiftstak på ca 3 500£/läsår, vilket täcks av merkostnadslånet av CSN.

Vissa utbildningar är billigare, ungefär hälften. Söker du privata skolor tenderar avgifterna vara avsevärt högre och kan inte täckas av merkostnadslånet. Alla skolor och utildningar annonserar kostnaden för sina utbildningar, kolla den utbildning du är intresserad av.
Katarina 2012-06-29

som metrak säger kolla med universiteten. förut var det runt £1000 årligen för universitets avgiften men nu har de höjt det till £3500 ungefär....dubbelt så mycket. de flesta jobbar vid sidan om också typ en eller två dagar i veckan. men tack vare vår csn så tror jag det borde räcka med att inte jobba. min kompis fick typ ungefär runt £5600 varje termin....lycka till

Skriv kommentar: