Studera etologi utomlands

Jag är intresserad av att läsa etologi utomlands men kan inte hitta några relevanta utbildningar förutom Etologi och djurskyddsprogrammet i Skara. Eftersom jag vill jobba utomlands, så vill jag även plugga utbildningen utomlands, helst i USA, Kanada eller Nya Zeeland.

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att hitta bra utbildningar i någon av ovanstående länder, eller om det finns någon annanstans.

Tack på förhand!

Mvh,

Megan 2010-10-06 14:12

Kommentarer:

Chris Wigh 2010-10-06

Hej

Du kan gå in på AllaStudiers sida om Studier i USA. Där hittar du länkar så du kan söka på ämnen på alla universitet i USA: Jag provsökte på Ethology och fick upp masssor med länkar till skolor. jag sökte även på Australien men där fick jag inte upp någon skola.Du kan också ta kontakt med en förmedling som förmedlar utbildningar. Både Study abroad och Gostudy förmedlar utbildningar i dessa länder.

Hälsningar Chris,www.allastudier.se

Tuja 2011-02-12

Jag är HELT inne på Megans linje och behöver verkligen också hjälp! Någon?

Anna 2012-01-12

Hej,

Jag vet att jag är lite sent ute med att kommentera men vill ändå tipsa om Storbritannien, där jag själv läser etologi. Här finns en mängd olika kandidatprogram (eller BSc/Bachelor of Science, som man säger här) att välja mellan för alla som vill läsa något med djurinriktning. Just etologi benämns oftast "animal behaviour", i stället för "ethology", och det finns både renodlade BSc Animal Behaviour-program samt BSc Animal Behaviour and Welfare. Dessutom finns många mer praktiskt inriktade högskoleutbildningar inom djurvård och djursjukvård. Sådana kurser brukar heta något i stil med Animal Husbandry/Animal Management respektive Veterinary Nursing.

Jag vill även påpeka att det kan vara lättare att komma in på universitet i Storbritannien än det är hemma i Sverige (om man bortser från Oxford och Cambridge, såklart). Man är oftast mindre strikt med behörighetskraven och "mature students" (alla över 21) som saknar fullgjord gymnasieutbildning, kan komma in med hjälp av andra meriter. Jättebra för alla som vill läsa etologi men inte har läst kemi och fysik på gymnasiet, eller som kanske t o m saknar slutbetyg från gymnasiet, med andra ord. En annan sak jag tycker är bra här borta är att man oftast får läsa etologi-kurser redan första året, utan att behöva läsa grundläggande biologi-kurser först. Dessutom finns inga krav på att läsa kemi, som det är vanligt att man måste göra på svenska biologi-program.

Den som är intresserad av att studera i Storbritannien kan leta efter kurser samt ansöka online via ucas.com (UCAS är brittiska motsvarigheten till VHS).

MVH

Janina 2012-09-07

Hej, tack for hjalpen Anna. Jag ar ocksa inne pa att studera etologi i storbritannien. Jag va inne pa ucas.com men forstar inte riktigt vilken behorighet jag behover ha, jag har ett slutbetyg fran gymnasiet som ar helt ok men har inte last Biologi, fysik, kemi eller matte C. Vet nagon hur jag tar reda pa exakt vad jag behover for att soka eller hur man tar reda pa det? Mvh

Anna 2012-12-06

Hej Janina,

Jag hade inte heller läst biologi, kemi, fysik eller matematik C på gymnasiet. Däremot hade jag läst Psykologi A, vilket hjälpte till, eftersom man i Storbritannien tycks räkna psykologi som "science" när man bedömer behörighet inför universitetsstudier (åtminstone var det så för några år sedan, när jag ansökte). Annars hade jag förstås även läst Naturkunskap A och Matematik B, vilket säkerligen också togs med i beräkningen.

Vad gäller behörighetskrav för olika utbildningar, har jag för mig att jag först letade efter intressanta program i UCAS söksystem och sedan gick in på varje enskilt universitets hemsida, för att läsa mer om de program som verkade intressanta. Där stod ofta vilka ämnen de ville se att man hade som särskild behörighet och vilka betyg som brukade krävas för att komma in (dock oftast brittiska betyg eller IB-betyg och därför kanske lite svårt att jämföra direkt med vårt svenska betygssystem).

Jag vill även påpeka att det kan vara värt att söka även om du inte har alla förkunskaper som krävs, då de verkar utgå allra mest från det personliga brevet när de bedömer en students ansökan. Jag sökte exempelvis till BSc Animal Behaviour and Welfare vid University of Bristol och kom in där, trots att det stod att man måste ha läst biologi på gymnasiet (vilket jag alltså inte har gjort). Sedan valde jag visserligen ett annat universitet i stället för Bristol, men poängen är alltså att det kan vara värt att chansa.

Lycka till!

MVH Anna

Skriv kommentar:

Taggar: etologi