Plugga i New York (artikeln i Metro från 13/12)

Hej!

Jag läste om tjejen som pluggade i New York? Kan man verkligen plugga i New York och klara sig på CSN-lånet? Vad kostar utbildningen där?

Jag gick ut gymnasiumet för nästan 10 år sedan och har aldrig funderat på att forsätta plugga som dess. Trivs bra med att arbeta.

Men samtidigt har det varit min dröm i mer än 10 år att bo i USA. Och det är nästan omöjligt att få arbetstillstånd där även om du känner någon som kan erbjuda dig jobb där.

Så tänkt att det kunde vara en möjlighet att bo där i 6 eller 12 månader om man kunde plugga nått där?

Dock väldigt osäker vad jag skulle plugga. Spanska kanske? Historia?

Det som är positivt att jag och min man kan åka tillsammans och dela boende där för att få ned kostnaderna. Jag har varit i New York på semester varje sommar de senaste 8 åren typ.

Men hur skulle jag gå till väga för att plugga i NYC? Den enda skolan jag känner till där är Columbia University. Där vore shyst att studera då jag har flera kompisar som bor i närheten.

Tipsa gärna om allt som hör till. Hur söker man utbildningar där, vad kostar det, etc? Vilka utbildningar är billigast?

Vi kanske kan klara oss på om en av oss bara tar studiemedlet och den andra tar studiemedel + lån?

Alla tips välkomnas. Tack!

NYC 2010-12-15 20:49

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-12-22

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare idag 09:28

Hej 

Att plugga i New York är ganska dyrt dels p g a av höga terminsavgifter och dels höga boendekostnader eftersom det är populärt att plugga där. Just Colombia har höga avgifter.Du kan se om det finns något community college i New York.(se länk) De brukar vara lite billigare än unvieristeten. Kravet är då att studierna går att överföra till en Bachelor´s Degree. http://www.petersons.com/educationusa.aspx

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: spanska