Bachelor's Degree - kostnad?

01 jan 2011
Fråga:
Hej, jag har funderat på att studera utomlands, mer specifikt i USA. Jag går nu mitt andra år på gymnasiet, så det är fortfarande ett tag kvar. Vad jag är mest intresserad av just nu är vad det ungefär kan kosta att studera utomlands. Jag funderar på ett s.k. Bachelor's Degree inom något IT-ämne, vilket då innebär en 4-års studietid, vad jag har förstått. Vad kan en sådan studie kosta? Naturligtvis förstår jag att det skiftar på vart man väljer att studera, hur man bor o.s.v. Jag har tittat lite på t.ex. Santa Barbara City College (dock så är jag inte säker på att de erbjöd Bachelor's degree), Santa Monica College och även University of San Francisco. Dessa skolor antar jag är ganska populära, och därför är säkert priset lite högre just där. Men i alla fall, vad skulle det på ett ungefär kosta att studera vid någon av dessa skolor i en 4-års tid? Helst skulle jag då vilja bo i ett studenthem som skolan ordnar. MVH, Kristoffer.

Svar:

05 jan 2011
Hej Ju mer populär skola desto högre studieavgifter. Om man vill ha en relativt billig utbildning men en examen från ett universitet så kan man läsa de två första åren på ett community college som har relativt låga studieavgifter. Efter de två åren kan man sedan söka sig til ett unviersitet och läsa klar sin examen där. Då får man en examen får det lärosätet där man sist läste. Hälsningar Chris,www.allastudier.se