Vilka länder rekommenderas vid läkarstudier utomlands??

11 maj 2011
Fråga:
Hej! Jag funderar just nu på att läsa till läkare, eftersom det är på håret om mina betyg räcker till i Sverige (3 vg) så undrar jag lite om vilka länder utomlands som erbjuder bra utbildningar. Vet att det är bra i danmark, men hur är det i t.ex. tyskland? Schweiz? o.s.v. Hade också varit bra om man får veta om det är svårt att komma in i de olika länderna. 

Svar:

17 maj 2011
  Hej Om du söker till länder som inte har engelskspråkiga läkarutbildningar så konkurrerar du på samma villkor som invånarna i landet. I alla länder är det svårt att komma in på läkarutbildningar. Det som kan vara en fördel är att man i många länder väger in andra meriter än betyg såsom personliga brev, referenser, kunskapstester etc. Det är också många svenskar som läser engelskspråkiga läkarutbildningar i central- och östeuropa t ex Rumänien, Polen, Ungern, Lettland etc men då får man bekosta utbildningen själv. En sådan utbildningen kostar ca 400.000:-500.000:-.Flera av dessa utbildningar har representanter i Sverige som kan hjälpa till med ansökan. Via bl a http://www.interstudies.se/ och www.gostudy kan du få hjälp av representanter från olika länder. Hälsningar Chris Wigh