Vilka länder rekommenderas vid läkarstudier utomlands??

Hej! Jag funderar just nu på att läsa till läkare, eftersom det är på håret om mina betyg räcker till i Sverige (3 vg) så undrar jag lite om vilka länder utomlands som erbjuder bra utbildningar. Vet att det är bra i danmark, men hur är det i t.ex. tyskland? Schweiz? o.s.v. Hade också varit bra om man får veta om det är svårt att komma in i de olika länderna. 

Jeppe 2011-05-11 21:26

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-05-17

Hej

Om du söker till länder som inte har engelskspråkiga läkarutbildningar så konkurrerar du på samma villkor som invånarna i landet. I alla länder är det svårt att komma in på läkarutbildningar. Det som kan vara en fördel är att man i många länder väger in andra meriter än betyg såsom personliga brev, referenser, kunskapstester etc.

Det är också många svenskar som läser engelskspråkiga läkarutbildningar i central- och östeuropa t ex Rumänien, Polen, Ungern, Lettland etc men då får man bekosta utbildningen själv. En sådan utbildningen kostar ca 400.000:-500.000:-.Flera av dessa utbildningar har representanter i Sverige som kan hjälpa till med ansökan.

Via bl a http://www.interstudies.se/ och www.gostudy kan du få hjälp av representanter från olika länder.

Hälsningar Chris Wigh

Tom J Johansson 2011-07-09

Hej Jeps.
För två år sedan satt jag i samma sits som dig.
Idag studerar jag läkare i Prag, Tjeckien.
Om du fortfarande har frågor besök min log om skolan och studierna:
http://MedSchoolThoughts.blogspot.com
där finns vidare kontaktuppgifter.

För att svara kortfattat på din fråga;
Precis som Chris skriver är det många fördelar med att söka utomlands såsom intervjuer och mer än bara pappersuppgifter( såsom i sverige...).
Engelska och internationella utb. är att föredra om du mot förmodan inte kan landets språk sen tidigare.
Att studera medicin på engelska/latin(grekiska) är även fördelaktigt då man kan arbeta internationellt efter sina studier.

Vad gäller budgetfrågan så är det viktigt att kontrollera att universitetet täcks av CSN stöd och lån. Detta är givetvis inte gratis utan som sagt: ett lån, om än fördelaktigt.

E.g. mitt universitet tar ut 13oooEUR per år, vilket endast täcks till 90% av CSN.
Notera att sista gå om ett år inte täcks av CSN då max 6 år kan tas ut, om jag inte har fel.
Årsavg. varierar, liksom standard och studienivå men glöm inte att studierna blir vad man gör det till - ingen hindrar dig från att lära mer än vad som krävs.

/ Tom Johannes

Tom J Johansson 2011-07-09

allastudier.se får ursäkta det röriga meddelandet. html var visst inte tillåtet.

Annieakhter 2013-05-18

Hej,

Min bror bor i Bangladesh och vill läsa läkare på Poland. Hur söker han och var finns ansökan ? tacksam för svar .

MVH

Annie.

Skriv kommentar:

Taggar: studera utomlands, medicin, humanmedicin, betyg och bedömning