Bachelor Degree = Kandidatexamen?

Jag har tittat lite på Berkeley College i New York där det finns en utbildning som heter Fashion Marketing & Management.

Min fråga är:

Kan man tillgodoräkna sig en Bachelor Degree i Sverige så att den automatiskt blir en kandidatexamen?

För om jag nu ska lägga ut så mycket pengar på en utbildning på 4 år vill jag ju givetvis att den ska gälla i Sverige och motsvara en kandidatexamen och förhoppningsvis i andra länder också, så blir det samma sak som att läsa det/något liknande i Sverige?

Tack på förhand.

Emily 2011-05-15 16:09

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-05-17

Hej

Om du har läst en till en examen utomlands så är det HSV, Högskoleveket som sedan gör en bedömning av utbildningen och om den motsvarar en kandidatexamen.

Man kan gå in på www.hsv.se i en betygsdatabas och söka efter redan gjorda bedömningar. Hittar man inte någon bedömning för samma eller liknande utbildning så kan man tyvärr inte få några förhandsbesked. Bedömningen innebär inte att du får en svensk examen utan det är bara en vägledning för t ex arbetsgivare när du söker jobb. Gå in länken för mer information och söka efter bedömingar

http://www.hsv.se/utlandskutbildning/arbetaisverige/hogskoleverketsbedomning.4.539a949110f3d5914ec800056948.html

Hälsningar Chris Wigh

Skriv kommentar:

Taggar: utbildn-utomlands, universitet, studie- och yrkesvägledning, nordamerikastudier, marknadsföring